Selskapet mener sikkerheten til barn i baksetet på moderne biler i for stor grad neglisjeres.

- Moderne biler har en langt stivere struktur og kortere bremselengde, noe som resulterer i g-krefter ved kollisjonen, hevder Anders Kullgren, trafikkforskningssjef i Folksam

I 2010 gjennomførte Folksam en kollisjonstest i samarbeid med Dagens Nyheter og Autoliv. En Toyota Yaris ble kjørt mot en gammel Volvo 945 med dukker som skulle simulere 10-åringer i baksetet.

Hensikten var å måle belastningen på hode og nakke. Testen viste ifølge Folksam at belastningen var dobbelt så stor i den moderne småbilen sammenlignet med den gamle Volvo-en.

- I moderne biler utlignes den økte belastningen for voksne i forsetet med kollisjonsputer og mer effektive setebelter med beltestrammereI. baksetet derimot finnes som regel ikke slikt, selv om andelen faktisk har økt noe de siste årene, sier Kullgren

Her er Folksams kollisjonstest av ny mot gammel bil:

Basert på Folksams anslag fra Sverige kan rundt 12 prosent av bilene på markedet fås med beltestrammere i baksetet. En beltestrammer skal aktiveres ved en eventuell kollisjon, og som strammer beltet for maksimal beskyttelse. Omtrent like stor andel har sidekollisjonspute i baksetet, mens bare fem prosent har integrert barnestol.

Disse bilene kan fås med:

Beltestrammere i baksetet

Merke

Modell

Audi

A5, A8

Chevrolet

Spark

Citroën

C5

Kia

Sportage

Lexus

CT, GS, IS, LS, RX

Mercedes

A, C, CLS, GLK, R-klasse

Nissan

Qashqai, Qashqai+2

Opel

Ampera

Peugeot

208

Renault

Laguna

Seat

Alhambra

Skoda

Octavia, Roomster, Superb, Yeti

Toyota

Yaris

VW

Passat, Tiguan

Volvo

V40, S60, V60, V70, S80, XC60, XC70, XC90

=

BANG: I 2010 gjennomførte Folksam en kollisjonstest. Hensikten var å måle belastningen på barns hode og nakke i baksetet. FOTO: Folksam

Beltestrammere i baksetet

- En integrert barnestol senker risikoen for feilmontering og feil bruk. Det er dessuten er klar fordel at bilprodusenten selv er ansvarlig for utformingen av barnesetet, sier Kullgren.

Han mener Volvo utmerker seg når det gjelder sikkerhet i baksetet for barn. Volvo har blant setebelter i baksetet med beltestrammer, samt belastningsbegrenser som skal redusere belastningen på barnets hals og bryst ved en kollisjon. Slikt utstyr kommer som regel i kombinasjon med integrert sitteputte.

- Volvo har derimot ikke sidekollisjonspute for brystet i baksetet. Det har Mercedes, unntatt i sportsbilene, sier Kullgren.

Folksam er ikke alene om å rangere biler etter sikkerhet. Den uavhengige testorganisasjonen EuroNCAP er kanskje fremst på å rangere biler etter hvor sikre de er.

Disse bilene kan fås med:

Sidekollisjonspute baksetet (bryst)

Merke

Modell

Audi

A4, S4, A6, A7, Q3, Q5, Q7

Citroën

C5, C6

Lexus

GS, LS, RX

Mercedes

A, B, C, CL, CLS, E, GLK, GL, M, R, S-klasse

Opel

Insignia, Meriva

Peugeot

308

Renault

Grand Espace

Seat

Exeo

VW

Caddy Life, Golf, Jetta, Passat, Sharan, Tiguan

Integrert barnestol i baksetet

Merke

Modell

Fiat

Freemont

Mercedes

B, C-klasse

Seat

Alhambra

VW

Passat, Sharan

Volvo

V60, V70, XC60, XC70, XC90 81

Kilde: Folksam,

Imingsfjell 11122012 Folke SUV Test Mazda CX5=

ANBEFALT: SUV-en Mazda CX-5 er blant bilene Folksam anbefaler. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

80 prosent lavere risiko

Folksam gir hvert år ut en liste over bilene som de mener er sikrest. Forsikringsselskapet hevder at hele 30 liv kunne vært spart og 400 personer sluppet invalidiserende skader hvert år på svenske veier dersom folk utelukkende valgte bil fra deres "sikreste bil"-liste. Påstanden er basert på selskapets undersøkelser av 115 000 ulykker på svenske veier.

- Basert på våre 2011-resultater fra faktiske ulykker har vi regnet ut at risikoen for å omkomme i en bil med fem stjerner i EuroNCAP er 80 prosent lavere enn i en bil med to stjerner, sier Folksams trafikkforskningssjef Anders Kullgren.

Volvo V40 Cross Country=

ANBEFALT: Nye Volvo V40 Cross Country er blant bilene Folksams forskere særlig anbefaler. FOTO: Fredric Alm

Oversikten nedenfor er et utdrag av Folksams liste. Dette er biler som selskapets forskere særlig anbefaler fordi bilene har nødbrems/autobrems som standard. Dette er sensorstyrte systemer som bremser bilen automatisk ved kollisjonsfare.

Biltype

Modell

Småbiler

Skoda Citigo 1,0 MPI CNG Green Tech, 1,0 MPI, 1,0 MPI Green Tech

VW Up! 1.0 High Up Eco Up, 1,0 move Up!

Større småbiler

Ingen har autobrems som standard

Mellomstore biler

Mazda CX5 2,2,

VW CC 1,8 TSI 160 Multifuel og VW CC 2,0 TDI 170 BMT

Volvo V40 D2, D3 og D4,

Volvo V40 D2 Cross country, D3 Cross country og D4 Cross country

Store biler

Volvo S60 D2, D3, D4, D5 og T4F

Volvo V70 AFV Bi-Fuel

Volvo V60 D2, D3, D4, D5 og T4F

Volvo V70 D2, D3, D4, D5 og T4F

Volvo S80 D2, D3, D4, D5 og T4F

Her finner du hele oversikten over bilene som Folksam anbefaler

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!