Bildet klarer ikke å fange opp hvor bratt det er her, men vi balanserer på grensen av hva instruksjonsboken sier bilen skal klare uten å velte.=

BRATT HELLING: Bildet yter ikke virkeligheten rettferdighet. Vi er over helningsgrensen instruksjonsboken anbefaler. FOTO: Geir Svardal © FOTO: Geir Svardal

Tidligere reklamefotograf og nå daglig leder for Land Rover Experience, Hans Rønning, har drømmejobben.=

DRØMMEJOBB: Tidligere reklamefotograf Hans Rønning har fått drømmejobben som daglig leder av Land Rover Experience Norway. FOTO: Geir Svardal

- Jeg tror vi skal velge denne linjen. Her borte ser du at en bil har vært nedpå.

Hans Rønning retter på brillene, betrakter et stykke hvitslipt skiferstein, og lar blikket gjøre enda en imaginær kjøretur gjennom terreng mer skapt for fjellsko enn bildekk.

Skarpe steiner stikker truende opp mot blå himmel som snart skal overskygges av sårbart understell, og det er en av disse som åpenbart nylig har vært i nærkontakt med metall. Jeg rister på hodet over at vi skal kjøre her. Du ville neppe ha prøvd deg med egen dyrebare bil i slikt terreng, om den aldri så mye brisket seg med terrengegenskaper.

Men heldigvis er det ikke jeg som eier en Land Rover Discovery 4 til rundt én million kroner, parkert litt lenger nede. Og siden Rønning og selskapet han er daglig leder for sikkert ikke er mer glade i ublu verkstedregninger enn folk flest, må jeg bare anta at det faktisk lar seg gjøre. Hvis det gjøres riktig.

Vi fyrer opp. V6-turbodieselen i Discovery jobber uanstrengt sammen med den automatiske girkassen, som for anledningen er i lavgir-modus. Steg for steg tar vi oss frem med finjustert pedal, mens Rønning holder et vaktsomt øye med sporvalget.

Jeg er målløs over hva bilen klarer. Men så er den da også lastet med avansert elektronikk som til en hver tid er klar med en håndsrekning. Luftfjæring har for eksempel økt bakkeklaringen med 12,5 centimeter. Hill Start Assist sørger for at bilen står i ro når foten flyttes fra brems til gass. Den aktive differensialsperren på bakakselen bidrar til hensiktsmessig fordeling av krefter.

Sammen med flere andre elektroniske støttehjul samkjøres og styres disse tingene av et avansert program kalt " Terrain Response". Og bidrar til at vi kommer helskinnet gjennom.

Organisert offroad

Norsk terreng er som kjent ikke åpent for såkalt alminnelig ferdsel. Dermed er de fleste eiere av kapable terrengbiler henvist til asfaltert underlag, og får aldri oppleve hva bilene deres egentlig er i stand til.

Til visse årstider byr gjørma på ekstra utfordringer.=

GJØRMEBRYTING: Og det hender Discoveryen taper den kampen, i første omgang. FOTO: Geir Svardal

Her kan du kjøre offroad:

Land Rover

I Storbritannia har Land Rover Experience ti forskjellige opplevelsessentre, og noen av dem tilbyr virkelig avansert terrengkjøring. Norsk Land Rover Klubb tilbyr også organisert terrengkjøring for medlemmer. På websiden deres er det lagt ut mange tips om hvordan du kjører i terreng.

Vålerbanen

Vålerbanen i Hedmark har to kilometer offroad-løype og egne Jeep Wrangler, og arrangerer events for kunder hele året.

Brekjøring på Island

Heller ikke på Island er det fritt frem for å kjøre i terrenget, men derimot kan du kjøre overalt hvor bakken er dekket av snø og is. Dermed har brekjøring blitt et tilbud ganske mange nordmenn også har benyttet seg av. Arctic Trucks Experience tilbyr guidede breopplevelser sommer som vinter, blant annet i bilene Top Gear brukte til å nå den magnetiske Nordpolen.

Terreng Touring

Norges Bilsportforbund arrangerer Terreng Touring, der deltakerne kan prøve sine terrengkjøretøy i organiserte former etter regler utarbeidet av NBF. Idéen bak dette er å utvikle deltakernes ferdigheter med tanke på senere konkurransekjøring med firehjulsdrevet kjøretøy.

Sand-safari

Mange steder i verden kan du prøve offroad-kjøring på sand. Som for eksempel i Dubai, der flere firmaer tilbyr turister kjøring over endeløse sanddyner, inklusive overnatting i telt.

Diverse

Mange terrengkjøringsarrangementer i regi av diverse klubber avholdes på forskjellige områder rundt omkring i landet. Godt kjent er et 7000 mål stort skogsområde utenfor Rena i Hedmark - kalt "Wolfroad". Også Trandum i Akershus har vært flittig benyttet. Kjenner du til flere muligheter, gi oss beskjed - så oppdaterer vi listen!

Løsningen kan være å melde seg inn i en klubb som organiserer lovlige arrangementer i dertil egnede skogsløyper. Eller snike seg utpå og håpe på det beste. Eller dra til Island, eller et eksotisk land som tilbyr safari.

Men du kan også nøye deg med å dra til Skien, slik vi har gjort. Der - på eiendommen til Løvenskiold Fossum - finner du nemlig Land Rover Experience Norway. En norsk avlegger til det britiske konseptet som tilbyr godtfolk opplæring i terrengkjøring, og derigjennom mer eller mindre hårreisende hjulbårne opplevelser.

Hans Rønning møter oss. Den tidligere internasjonalt arbeidende reklamefotografen har hatt drømmejobben i noen år nå, og savner ikke lyssatte statiske opplevelser ett sekund. Utenfor venter seks biler, hvorav en bensindrevet Defender med V8-er er rigget for turer tvers gjennom hva det skulle være av ulendt geografi. De andre ser ut som om de er hentet rett fra gata. Hvilket de for så vidt også er.

Derfor velger vi oss en Discovery 4 til den tre kilometer lange løypa. For hva kan en vanlig terrengbil på vanlige gatedekk egentlig utrette når det drar seg til? Det er et spørsmål det kan være artig å få svar på.

Før vi setter i gang, stikker eieren av stedet og opplevelsessenteret, Leopold Løvenskiold, innom og spør om han aller nådigs kan få låne en av terrengbilene han selv eier. Førtiåringen er godseier-britisk dresset opp i oilskin, cordfløyel, høye støvler og sixpence, og er i følge Rønning gjerne den første som tester ut nye hindre i offroad-løypa.

Løvenskiold velger seg ut en oransje Discovery, som fortsatt har på klistremerkene som viser at den har vært brukt i Land Rover G4 Challenge - styrkeprøven som etterfulgte Camel Trophy da det legendariske mobile stevnemøtet med natur stumpet røyken. Men G4 Challenge bukket selv under for markedets mørkere pengemakter i 2008.

Stupbratt og vått

Vi er i slutten av oktober, og regnet har vannet ut terrenget i Fossum park. Gjørma gjør det ekstra utfordrende å forsere bakker, og all fremkommelighetsbasert elektronikk i Discovery-en er i hektisk fulltidsarbeid.

Rønning tegner, forklarer og demonstrerer, før vi overtar rattet. Det er blant annet viktig å vurdere terrenget før vi setter i gang, og det helst til fots. Se - planlegge - utføre!

Bakkene vi kjører er bratte. En av dem, belagt med betong, er sågar brattere enn unnarennet i Holmenkollbakken! Da snakker vi stupbratt! Du vil ikke klare å gå opp på den blankskurte betongen. Kanskje det går å krype. Og når over to tonn bil vipper over kanten på toppen av en slik bakke, kiler det i magen om du er normalt mentalt utrustet. Da gjelder det å stole på instruktøren og elektronikken i bilen. Legge inn riktig gir og aktivisere Hill Descent Control, slippe pedalene, styre og la det stå til.

Andre øvelser gir andre utfordringer. Å kjøre gjennom 70 centimeter dypt vann pleier å være et høydepunkt for mange, men vi vet at disse bilene faktisk er kapable for mer uten å ta seg vann over hodet.

Å kjøre opp på og langs en sidevegg er mer skremmende, synes vi. Ikke minst fordi Rønning opplyser at veggen er steilere enn hva instruksjonsboka anbefaler for denne bilen.

- Så vær klar med ratt og gass om du merker at den holder på å velte.

Høstløvet danderer bakken og gjør skogen vakker, der vi nærmer oss en stubb av en bro med stoppskilt. Vi kjører rolig utover mot skiltet, mens Rønning forteller om broens endelikt. Så bryter brostubben sammen, og vi styrter utfor. Det vil si - det er hva en stakkar kan tro en stakket stund. For broen er hengslet slik at den vipper rundt når terrengbilen kommer langt nok utpå, og fortsetter på en kamuflert skogsvei under.

- Jeg har hatt digre mannfolk med tatoveringer som har skreket ut her, ler Rønning.

Åpenbart er dette et underholdningsmessig høydepunkt for instruktørene. Og kanskje det samme for deltakerne.

Etterpå.

Video fra Land Rover Experience:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!