Firehjulsdrift er ikke ett system. Det finnes et mylder. De virker på forskjellig måte, og det har høyst merkbar betydning for kjøreopplevelsen. Ett system kan gi forhjulsdrevet karakter, et annet kan få bilen til å kjennes bakhjulsdrevet ut.

Har fabrikken prøvd å gi bilen en trygghetsbonus, eller er det kjøreglede som gjelder?

Alt er mulig. Det er dessuten verdt å merke seg at skillet mellom såkalt permanent firehjulsdrift og systemer som i større eller mindre grad kobler til det andre hjulparet etter behov, blir stadig mindre. De permanente er blitt mer fleksible ved at kraften kan dirigeres dit den gjør mest nytte, mens de (i hovedsak) lammellkoblingsbaserte har nærmet seg de permanente ved at kraftfordelingen kan programmeres elektronisk.

Her har vi funnet fram til de åtte SUV-ene/crossoverne som ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken selger best i Norge. Vi ser på hva merket selv sier om firehjulsdriftssystemet på sine nettsider, og forteller deg hvordan vi opplever kjøreegenskapene i praksis.

Nissan Qashqai

Nissans soleklare bestselger. Fås som fem- eller sjuseter, med eller uten firehjulsdrift.

NISSAN SIER:

"For en tryggere og sikrere kjøretur fordeler ALLMODE 4x4 automatisk motoreffekten til hvert hjul, avhengig av veigrepet."

VI SIER:

Fra vår test av Nissan Qashqai+2 2,0 dCi 4x4 aut.: "Testbilen er komfortabel på veien. Men den krenger en god del, og oppleves som litt ullen i reaksjonene. Jo da, den er både harmonisk og trygg, ryddig og enkel å ha med å gjøre. Og dette er jo absolutt ingen racerbil, men bedre styrefølelse ville gjort den til en enda tryggere og mer forutsigbar bil - spesielt merkbart på vinterføre."

Nissan Qashqai © Egil Nordlien HM Foto

Volvo XC60

Svensk SUV/crossover med en pen porsjon statusvibber.

VOLVO SIER:

"I Volvo XC60 behøver du ikke å velge mellom dynamisk opplevelse og stabilitet. (..) For ytterligere å forsterke framkommeligheten under vanskelige kjøreforhold, har XC60 intelligent firehjulsdrift som sørger for at effekten kontinuerlig går til de hjulene som har best veigrep."

VI SIER:

Fra vår test av Volvo XC60 D5 AWD: "Volvo XC60 er tradisjonell Volvo. Altså trygg og ryddig, den oppleves som en forhjulstrekker - firehjulsdriftssystemet hjelper til når det trengs, men om du virkelig vil bruke det aktivt i en litt offensiv kjørestil, krever det stor innsats. XC60 har en hang til understyring, og sier klart ifra dersom det er småglatt. Trygt og forutsigbart, ja, men konkurrentene viser at det trygge og forutsigbare godt kan kombineres med det artige."

Volvo XC60 © Egil Nordlien HM Foto

VW Tiguan

Den Golf-baserte SUV-en er nylig oppgradert. Blant annet har den fått nytt automatgir (DSG).

VW SIER:

Under hovedtittelen "Nye VW Tiguan - komplett terrengbil" omtales versjonen Track og Style (den mest terrengtilpassede) slik: "Den nye "offroad"-versjonen har en særegen støtfanger med 28 graders front, kompass i kjørecomputeren, eget offroadprogram med Hill Holder, Hill Decent Control og ABS-plus for mer spektakulær terrengkjøring."

VI SIER:

Tiguan har et Haldex 4-system som er programmert slik at firehjulsdriften i praksis kan være permanent. Vi har prøvd det i snødekt terreng med førsteversjonen av Tiguan, og evnen til å ta seg fram imponerte. På veien har Tiguan en forhjulsdrevet karakter. Vår første test av "nye" Tiguan viser at VW har senket forbruket til akseptabelt nivå (den første versjonen med automat var tørst). En komfortabel SUV.

VW Tiguan

VW Tiguan

Knut Arne Glesne

Toyota RAV4

Toyota RAV4 er en trygg kompakt-SUV med god plass.

Toyota RAV4

Salgsmaskin gjennom mange år, men nå har den falt litt nedover på statistikken. Fenomenalt kvalitetsry.

TOYOTA SIER:

Om systemet IADS, et kontrollsystem som styrer kraftfordeling i firehjulsdriftssystemet, servostyring og antiskrenselektronikk, skriver Toyota dette: "Det blir til og med morsomt å kjøre hjem etter en deilig sommerdag som du egentlig skulle ønske aldri tok slutt."

VI SIER:

I en prøvekjøring av den aktuelle RAV4 Vanguard-modellen for kort tid siden (altså ikke en fullverdig test) framsto Toyota-SUVen som litt utdatert sammenlignet med konkurrentene. Verken i komfort eller kjøreegenskaper virket den like finslipt som de ferskeste alternativene.

Toyota RAV4 © Egil Nordlien HM Foto

Mitsubishi Outlander

Den mest rommelige av folke-SUVene har plass til inntil sju personer. Utkonkurrert salgsmessig i eget hus av ASX.

MITSUBISHI SIER:

"For fantastisk veigrep og kontroll er Mitsubishi Outlander utstyrt med All Wheel Control (AWC). Dette unike systemet kombinerer Super Select 4WD og aktiv stabilitetskontroll og traction control. Velg helt enkelt beste modus - 2WD, 4WD eller 4WD Lock (¿) og Mitsubishi Outlander vil justere drivlinjen til selv de mest utfordrende kjøreforhold."

VI SIER:

Fra vår test av Mitsubishi Outlander 2,2D aut.: "Outlander er en komfortabel og trygg bil å kjøre. Den er vel og bra til hverdags - å kjøre den i bedagelig tempo på bar asfalt er en fryd - men på glatt underlag skulle vi gjerne ønsket bedre tilbakemeldinger om hva som skjer i kontakten mellom dekk og underlag. (¿) Firehjulsdriftssystemet har en understyrende tendens."

Mitsubishi Outlander © Egil Nordlien HM Foto

Mitsubishi ASX

Den kompakte SUV-en er blitt en supersuksess. Hittil i år er den Norges tredje mest solgte bil.

MITSUBISHI SIER:

"Føreren kan skifte mellom 2WD, 4WD og 4WD Lock ved å vri på knappen, og vil alltid være beredt for vanskelige situasjoner."

VI SIER:

Fra vår test av Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 115 hk: "For det meste av vinterhalvåret gjør "auto", som sender inntil 30 prosent av drivkreftene til bakhjulene, nytten. Da har du den framkommeligheten du trenger i alle normale situasjoner, og bilen oppfører seg stort sett pyntelig forhjulsdrevent i svingene, med en ekstra liten dytt i hekken når situasjonen krever det. Kjøreegenskapene oppleves som trygge. ASX er mindre og lettere enn en vanlig folke-SUV, og er derfor litt morsommere og mer personbilaktig."

Mitsubishi ASX © Egil Nordlien HM Foto

BMW X1

Betegnelsen crossover passer bedre enn SUV for BMW X1. Her står kjøreegenskapene i fokus.

BMW SIER:

"For å sikre overlegen kjøredynamikk leveres BMW X1 med det intelligente firehjulsdriftssystemet xDrive som ekstrautstyr. Systemet sørger for en fleksibel fordeling av drivkraften på alle fire hjul uavhengig av underlag. Dermed kan føreren utnytte bilens krefter og dynamikk fullt ut. Uansett om du kjører i krappe svinger, sterke stigninger eller på glatt føre, vil systemet sørge for at du har optimalt veigrep."

VI SIER:

Fra vår test av BMW X1 xDrive 18D: "Sammen med en presis styring og et understell som er smidig og kontant på samme tid, er du så langt unna veiegenskapene til de typiske kompakt-SUV-ene det er mulig å komme. En ting er den sportslige og kontante følelsen på svingete landevei, en annen den uberørte måten bilen tar seg av unnamanøvertester nesten uten knepping i ESP-systemet. Best blant crossovere og kompakt-SUV-er når det gjelder veiegenskaper, sommer som vinter."

BMW X1 © Egil Nordlien HM Foto

Hyundai ix35

Hyundais kompakt-SUV er en god totalpakke til hyggelig pris, men har likevel sju kompakt-SUV-er foran seg på salgslista.

HYUNDAI SIER:

"Intelligent 4WD: Systemet registrerer de ulike føreforholdene og faktorer som hjulhastighet og akselerasjon. Om forholdene krever det, kobler systemet inn firehjulsdrift."

VI SIER:

Fra vår test av Hyundai ix35 2,0 CRDI: "Hyundai ix35 er forhjulsdrevet inntil elektronikkenregistrerer hjulspinn og starter overføring av kraft til bakhjulene. (¿) Den kjører nøytralt over et stort fartsområde, og kommer som ventet med en markert understyring som varsler om at det begynner å gå vel fort. ESP-systemet gjør små og pent doserte tilpasninger av kursen ved behov, og sørger for trygge egenskaper på vinterføre."

Hyundai ix35 © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!