Få nye biler understellsbehandles med antirustmidler før de møter veisalt og sur nedbør. Og rusten kan komme fort!

Bransjen hevder at de færreste nye bilene får understellsbehandling for norske kjøreforhold.

- Mange får sjokk. Og vi har aldri hatt så mye å gjøre noensinne!

Daglig leder Odd Steen hos Kampen Antirustsenter er ikke bare oppgitt. Han er direkte forbannet. På en bilimport-bransje han mener ikke tar understellsbehandling med antirustmidler på alvor, men dytter rustproblemet videre til sine kunder. Og de strømmer til antirust-verkstedene.

- Vi behandler seks biler om dagen, og har ventetid til slutten av februar. Kundene står i kø, hevder Steen.

Og kundene er både private og profesjonelle. Blant annet behandler Kampen Antirustsenter nye biler fra Mercedes-Benz, som jo for visse modeller har en sørgelig forhistorie hva rust gjelder. Så kanskje produsent og importør har lært at det kan være billigere å være føre var?

Vi har tidligere skrevet om hvordan antirustbehandling foregår. En behandling enkelte bileiere selv bekoster (koster ca. 4000 kroner), for å være sikre på å unngå snikende rustproblemer i fremtiden.

En del bilimportører gir også sine biler ekstra understellsbehandling på kai i Norge (se liste nederst i artikkel), men det er viktig å være klar over at det ofte dreier seg om såkalt "importørsprøyting", som er en enklere antirustbehandling som ikke innbefatter demontering av deksler og sprøyting i kanaler og hulrom.

Så hvorfor er understellsbehandling så viktig? Og er ikke bilene antirustbehandlet på fabrikk?

SKEPTISK: Odd Steen mener at store deler av bilbransjen tar alt for lett på rustproblematikken.=

SKEPTISK: Odd Steen mener at store deler av bilbransjen tar alt for lett på rustproblematikken. © Egil Nordlien HM Foto

Galvanisering og plastdeksler

Svaret på det første spørsmålet er "nordisk klima". Et klima som utsetter bilene for salt, sur nedbør, grus, søle og andre utfordringer de store bilmarkedene slipper unna. Og fienden kommer stort sett fra undersiden av bilen. Den ofrer vi sjeldnere enn tanke enn selve karosseriet. Men det er fra undersiden den skumle rusten kommer - den som i verste fall kan skape livsfarlige situasjoner.

Hvordan er så nye biler rustet til å takle dette?

Magne Berntsen har drevet med antirustbehandling utenfor Hamar i tretti år, og har dertil ti år bak seg som teknisk konsulent hos Norsk Antirustforening. Den nybakte pensjonisten, som fortsatt pusler litt for foreningen, er svært engasjert i problematikken.

- Biler rustbeskyttes i langt mindre grad hos fabrikk i dag enn tidligere. Og folk tror at biler ikke ruster fordi de er galvanisert. Men galvansieringen er tynn, og ikke mye å slite på.

I dag er det faktisk ikke vanlig at biler understellsbehandles hos fabrikk, og de færreste bilene får dette som etterbehandling på kai i Norge (eller i utlandet).

- I dag benyttes det gjerne plastdeksler som beskyttelse mot steinsprut på understell, der det tidligere ble benyttet PVC. Under disse dekslene er det stort sett bare grunning og lakk, og når skitt og salt får godgjort seg under disse, tæres det på underlaget, og rust oppstår. Om stålplaten er galvanisert, er det ingen beskyttelse på opphengsdetaljer som forstilling, bakstilling, eller på bremserør, ståltanker og lignende. Og her tar rusten raskt tak, hevder Berntsen.

- Norske forhold er spesielle

Vi forelegger saken for Erik Andresen, administrerende direktør hos Bilimportørenes Landsforening.

- Denne saken har vært oppe med jevne mellomrom, ikke minst siden antirustbransjen tar en posisjon i forhold til å behandle bilene. Norske forhold er helt spesielle med salting, strøing, dårlige veier og så videre, så kontroll av karosseriet er svært viktig i forbindelse med service. Noen importører behandler i Norge, andre ikke. Hvis noen skal etterbehandle så må produktene etc være godkjent av produsent.

- Men hva gjør produsentene?

- Hva produsentene gjør på bilene på fabrikk varierer nok noe, men det vanlige er at karosseriene går gjennom sinkbad, eventuelt andre former for bad og sprøyting, før komponenter monteres på i produksjonen. Men for kunden er det viktig å underspyle bilen etter kjøring på saltede veier, og som sagt kontrollere for eventuelle skader på servicer slik at fabrikkgarantien gjelder.

INGEN ANTIRUST: Her er hjulhuset på en ny bil - helt fritt for antiruststoff. Men neppe fritt for rust, etter hvert.=

INGEN ANTIRUST: Her er hjulhuset på en ny bil - helt fritt for antiruststoff. Men neppe fritt for rust, etter hvert. © Egil Nordlien HM Foto

Garanti med (rust)hull

Tidligere i år ble mange bilimportører avkledd i forhold til mangelfulle nybilgarantier.

Hva så med rustgaranti? De fleste produsenter/importører gir jo mellom 6 og 12 års rustgaranti. Hva er den verdt?

Ikke så mye, nødvendigvis. Her er det nemlig vanlig med unntak som gjør at garantien er alt annet enn god. Og ofte forlanges det at jevnlige rustkontroller blir gjennomført hos merkeforhandler, for at garantien skal gjelde (i motsetning til den vanlige nybilgarantien, der du kan bruke frittstående verksted til service og reparasjoner).

Magne Berntsen viser oss rustgarantien for Mitsubishi Outlander, som et eksempel. Der står det - blant mye annet - at rustgarantien ikke gjelder "ved skade forårsaket av ytre påvirkning, det vil si kjemisk forurensing, fugleskitt, sur nedbør, hagl, sand, salt, avisningsmidler, stein, brann og katastrofe...". Her ser det ut som at det eneste sikre er å la bilen stå i garasjen om vinteren.

Ikke nok med dette, ifølge Magne Berntsen. I de fleste tilfeller dekker nemlig garantien kun gjennomrustning fra hulrom og ut, mens alt som har med overflaterust å gjøre er bileiers ansvar.

- Skjer det noe med overflaten, må bileier selv bekoste eventuelle reparasjoner, forklarer Berntsen.

Konklusjonen er at bilkjøpere bør sjekke nøye hvilke unntak og pålegg som gjelder for rustgarantien.

Får ikke konsekvenser for garantien

Men vil en privat initiert understellsbehandling av en ny bil få konsekvenser for fabrikkens antirustgaranti?

Vi har spurt de største bilimportørene om dette, og generelt sett fått "nei" som svar.

Men enkelte har forbehold, som at du eventuelt må benytte spesielle antirust-produkter, og/eller følge opp med årlige rustkontroller.

SETT UNDER? De færreste av oss er var den farlige rusten fra undersiden av bilen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no=

SETT UNDER? De færreste av oss er var den farlige rusten fra undersiden av bilen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Mindre antirustmiddel

Nå kan man jo fremholde at antirust-bransjen har økonomiske interesser i at flest mulig antirustbehandler bilene sine, slik at påstander derfra nødvendigvis må mottas med et visst forbehold.

Men det svenske bladet Vi Bilägare, som har rustgransket nye biler siden 1997, har ingen økonomiske interesser i dette.

Over 400 biler har de i registeret per i dag, og basert på konstruksjon, bruk av antirustmidler, materialvalg, liming, skjøter etc., lager de en prognose for hvordan bilen vil klare seg mot rustangrep.

- Rustbeskyttelsen har alt i alt blitt bedre med årene, men det skyldes mest forbedrede konstruksjoner og større bruk av materialer som ikke ruster - for eksempel aluminium og plast, hevder Boo Wennerberg hos Vi Bilägare.

- På den andre siden virker det som om bruken av antirustmiddel på understellet er blitt redusert. Men her er det faktisk svært store forskjeller fra merke til merke.

Også i Sverige var det vanlig at bilimportører satset på ekstra antirustbehandling, men med tiden har dette mer eller mindre opphørt.

- Mitsubishi gjør en enkel antirustbehandling på sine biler, og Ford har en linje på fabrikken sin, der alle biler som skal til Sverige får ekstra rustbeskyttelse. Og etter Mercedes-Benz' problemer for 5-6 år siden, får også biler derfra en ekstra behandling på kaia i Travemünde, forteller Boo Wennerberg.

Disse bilene får ekstra understellsbehandling:

Vi har spurt bilimportørene om de understellsbehandler bilene sine. Her er svarene.

Audi: Ingen ekstra understellsbehandling i Norge.

BMW: BMW og Mini får ingen ekstra understellsbehandling på kai i Norge.

Ford: Vi har ingen ekstrabehandling av våre produkter, og heller ingen indikasjon på at det er nødvendig.

Honda: Våre biler blir behandlet på fabrikk, og er av en slik kvalitet at vi ikke føler noe behov for ekstra behandling i Norge.

Hyundai: Alle våre produkter får "norsk" understellsbehandling.

Kia: Vi understellsbehandler ikke våre biler utover det som gjøres på fabrikken.

Mazda: Tectylbehandles på kai i Drammen.

Mercedes-Benz: Alle våre biler får understellsbehandling i Bremerhaven havn. De som hentes av kunden selv på fabrikken får understellsbehandling utført gjennom lokal forhandler, uten kostnad.

Mitsubishi: Fra 2012 får alle modellene (minus i-Miev og L200) ekstra antirustbehandling på kaia i Norge.

Nissan: Alle våre produkter understellbehandles ved kai i Norge.

Opel: Ingen av våre biler får ekstra understellsbehandling på kai i Norge. Det hender enkelte forhandlere bestiller det som en ekstraservice for kunden.

Peugeot: Vi etterbehandler ingen biler med antirust i Norge.

Renault: Vi ser ikke at det er behov for ekstra understellsbehandling på våre produkter.

Skoda: Ingen ekstra understellsbehandling i Norge.

Subaru: Vi har ingen ekstra rustbehandling i Norge. Men på grunn av den økende saltmengden på norske veier, er fokuset på dette større fra fabrikk i dag. Det kan tenkes at vi i fremtiden også vil gjøre ekstra tiltak på bilene når de kommer til Norge.

Suzuki: Vi har en omfattende antirustbehandling på alle Suzuki-modeller. Det samme gjelder Isuzu.

Toyota: Ingen modeller får ekstra understellsbehandling i Norge.

Volvo: Det er ingen etterbehandling av våre produkter. Fabrikkens behandling er god nok.

VW: Kun varebilen Amarok får ekstra understellsbehandling.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!