Hver tiende nordmann under 35 år innrømmer å ha sjekket Facebook eller andre sosiale medier mens de kjørte bil, viser undersøkelsen YouGov har gjort for If Skadeforsikring.

- Når du kjører i 80 km/t, beveger bilen seg 22 meter på bare ett eneste sekund. Men de fleste har blikket på telefonen lenger hvis de leser eller skriver en melding. Dette er galskap, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring.

I utakt

Trafikkforsker Dagfinn Moe i Sintef er likevel ikke overrasket.

- Tidligere undersøkelser blant denne aldersgruppen viser også at 80 prosent snakker i telefonen og sender sms mens de kjører. At ti prosent er på Facebook og bruker sosiale medier, er en naturlig utvikling, sier Moe.

Faren med slik adferd er at hjernen mister oversikten over det området og den situasjonen du er i, ifølge forskeren.

- En del av synssystemet vårt gir deg oversikt, en annen del gir deg detaljer. Du må bruke oppmerksomhet på det du ser på for å kunne bearbeide det. I et miljø med mye trafikk vil du raskt komme i sterk utakt med omgivelsene, farten endres, plasseringen i veibanen blir unøyaktig og du får ikke med deg andre trafikanters bevegelser, sier Moe.

Tasteforbud

Dagens regelverk for mobilbruk i bil er fra 2000, da det ble det forbudt for sjåfører å snakke i mobiltelefon som ikke var fastmontert. Hittil har det faktisk vært lov å taste på mobilen mens du kjører så lenge den er fastmontert.

Nå går det imidlertid mot et totalt tasteforbud, etter at Vegdirektoratet 11. desember leverte Samferdselsdepartementet et forslag til ny lovtekst.

- Forskriften fra 2000 var laget lenge før smarttelefoner og sosiale medier ble vanlig. Dagens mobiler brukes til mye mer enn samtaler, og det gjør at vi må endre forskriften, sier jurist Ylva Christiansen Sundt i Vegdirektoratet.

1300 eller mer

I fjor ble 20 000 tatt for ulovlig mobilbruk i bil, 55 prosent flere enn i 2008. Standardboten er 1300 kroner, men dersom bruken har skapt en risikosituasjon, kan den bli på både 5000 og 15 000 kroner.

- Det er noen metodemessige utfordringer ved å håndheve et forbud mot all tasting, men vi har likevel tro på at en tydeligere lovgivning vil styre adferden i en positiv retning, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Han kan ikke love flere kontroller spesielt rettet mot ulovlig mobilbruk.

- Vår prioriterte innsatsområder er fart og annen aggressiv kjøreatferd, rus og bruk av bilbelte. Men kontrollene våre er ofte såkalte multikontroller, der flere faktorer kontrolleres i samme kontroll, sier Karlsen.

Les også:

Men denne SUV-en har du råd til

Quiz: Kjenner du igjen SUV-ene?

Fotoboksene ser deg oftere enn før

Stor test: Spylervæskene som tåler kulda

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!