Artikkelforfatteren

Andreas Handeland er redaksjonssjef i Klikk Motor og i ViMenn Bil Top Gear, og har før dette vært blant våre faste biltestere i en årrekke.

Ser tøft ut, men kan bli litt flaut når du skal opp den siste bakken til hytta.

Om ikke "alle" skal ha SUV, så appellerer den tidvis utskjelte bilklassen til en stor andel av nybilkjøperne. Det bekrefter salgsstatistikkene.

Men det er ikke til å komme bort i fra at man betaler mye for en SUV i forhold til eksempelvis en stasjonsvogn. Det absurde er da at man i de fleste tilfeller da ender opp med mindre innvendige plassforhold, høyere drivstofforbruk og dårligere komfort - i form av stivere konstruksjon og dårligere aerodynamikk.

Del

På den annen side er SUV-en tøff og barsk, med god bakkeklaring og en høy, oversiktelig sittestilling. Det er derfor ingen tvil om at biltypen også har sine fordeler for mange.

Hva med framkommeligheten?

Tradisjonelt sett har SUV-en for de fleste vært synonymt med firehjulsdrift, og dertil god framkommelighet. For de fleste innebærer ikke det særlig verre kjøreforhold enn den siste kneika opp til påskehytta, og der kan en slik SUV være midt i blinken. De som krever "verktøy" som takler offroadkjøring eller tøffere forhold med tung last, styrer over på større arbeidshester med permanente systemer.

Men man kan lett la seg lure, og det er her greia med å spare noen titusener på SUV-kjøpet kommer inn i bildet. For det er ikke framkommelighetsevnen som står den jevne norske SUV-kjøperen nærmest - langt der i fra.

Se på Nissans crossover-SUV Qashqai for eksempel. Den har i tre år vært blant Norges mest solgte biler, og faktisk den fjerde mest solgte totalt i 2010 med 3870 enheter. Det ikke alle vet er at rundt 80 prosent av disse er solgt med drift kun på forhjulene. Særeget tilfelle? Nei.

SUKSESS: Qashqai har vært en enorm suksess for Nissan. Det ikke alle vet, er at åtte av ti som kjører rundt kun har drift på hjulparet foran. © Egil Nordlien HM Foto

FRISKUS: Kia Sportage ser snerten ut, byr på god plass og er ikke minst prisgunstig. Dropper du firehjulsdrift får du den helt nede fra 250 000 kroner! © Terje Bjørnsen

Mye å spare

Kia-importøren Bertel O. Steen regner med at ca. 60 prosent av deres snertne familie-SUV Sportage, vil bli solgt med forhjulsdrift. Hvis du klarer deg med drift kun på forhjulene, kan du sikre deg denne modellen fra 250 000 kroner med 1,6-liters bensinmotor. Ønsker du derimot trekk på alle fire, må du minimum velge toliters dieselmotor, og den begynner på 339 900 - altså snaut 90 000 kroner mer for en tilsvarende utstyrt bil.

Kia Sportage sin nære slektning, Hyundai ix35, kan skilte med en nesten like god "rabatt" dersom du velger forhjulsdrift. 75 000 kroner mindre med tilsvarende utstyr. Det er MYE penger.

En annen modell det er mye å spare på å velge med forhjulsdrift, er Mitsubishis nye folkeSUV ASX. Selv om den selv i 4x4-versjon gir deg veldig mye bil for pengene, koster den over 60 000 kroner mindre med forhjulsdrift. Da mister du riktignok også en litt mer innholdsrik utstyrspakke i tillegg til firehjulsdriften.

MYE FOR PENGENE: I Mitsubishi ASX får du ekstremt mye fin SUV for pengene i 4x4-utgaven. Klarer du deg med forhjulsdrift koster den 60 000 kroner mindre - og ligger da på linje med en middels utstyrt kompaktklassebil. © Egil Nordlien HM Foto

Status koster

BMW X1 er en forholdsvis fersk crossover/ SUV , og i skrivende stund den billigste inngangsbilletten til en firehjulsdreven BMW. Med en startpris på 399 900 kroner for en modell med xDrive er bilen i seg selv ikke overpriset, men derimot er prisen på ekstrautstyret nokså kostbart. Så regn med at du kanskje må legge til mellom 50 og 100 000 kroner i tillegg for en normalt utstyrt modell.

Med drift kun på bakhjulene, som borger for både underholdende og godt balanserte egenskaper, kan den bli din for rundt 40 000 kroner mindre. Og er det noe mange mener en BMW absolutt bør være, er det nettopp bakhjulsdrevet.

Volvos lekre SUV XC60 , som på mange måter kjemper om de samme kundene, koster fra 470 900 med forhjulsdrift. Med All Wheel Drive, som Volvo selv kaller sin Haldex-firehjulsdrift , må du bla opp snaue 48 000 kroner mer.

Den aller største potten med penger er det i dette selskapet å spare på å velge Mercedes sin tøffe GLK med drift på to hjul. Du trodde kanskje ikke den finnes, men jo. En bakhjulsdreven variant. Den koster fra 479 000 kroner med 200 CDI-motoren. For å få 4Matic firehjulsdrift må du hoppe opp på 220 CDI, og den koster da fra 588 000 kroner - altså 109 000 kroner mer!

BAKHJULSDRIFT: En X1 med drift kun på bakhjulene byr på helt spesielle kjøreopplevelser bare en BMW kan. Men på det verste vinterføret sliter den like mye som en vanlig tohjulsdreven bil. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Forskjellige behov

Det å kjøpe en SUV uten 4x4 er for noen nærmest utenkelig. Hvorfor gi inntrykk av å kunne kjøre nærmest overalt hvis det ikke er tilfelle?

For andre er dette en bagatell som mest sannsynlig ikke blir ofret en tanke i hverdagen. De som ønsker SUV-ens mange positive egenskaper som nevnt innledningsvis, uten at de er villige til å betale 50-100 000 kroner mer for å få et 4x4-emblem på bakluka.

Det positive med disse forhjulsdrevne SUVene er at flere av dem blir såpass rimelige at de ikke koster stort mer enn en middels utstyrt kompaktbil, eksempelvis en Volkswagen Golf. Det vil i praksis si at man får en høyreist familiebil med god bakkeklaring og tøft image for en hyggelig pris. Og det høres jo ikke så gærent ut det heller. Medaljens bakside er at man risikerer å stå fast på steder der man tilsynelatende bør komme seg fram.

Les også:

Norges første prøvekjøring av Peugeot 508

Tre gode brukt-SUVer

Alternativer til den typiske familiebilen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!