Kort sagt:

+ Mer sportslig, men fortsatt komfortabel

+ Sikkerhet

+ Forbruk

+ Bagajseromsplass


- Fortsatt litt kjedelig

- Bakseteplass

- Noe støy

Noen måneder er gått siden vi kjørte nye Mégane for første gang. Den gang på fine veier i og rundt Madrid. Et litt annet klima og underlag står på menyen når vi nå har kjørt bilen her til lands. Vi ga Renault skryt for sportsligere kjøreegenskaper sist, men hvordan vil den hevde seg på ESP-føre med rekordmye snø og slaps?

Mégane stiller i det som kanskje er den tøffeste klassen på markedet. Mindre biler er i vinden som aldri før, og med konkurrenter som VW Golf, Toyota Auris, Mazda 3, Ford Focus og de rimelige tvillingene Hyundai i30 og Kia Ceed, sier det seg selv at konkurransen om kundene er hard.

Kjøreegenskaper: 4

På svingete fjellveier utenfor Madrid ble vi imponert over kjøreegenskapene til Mégane. Kanskje var vi litt blendet etter tidligere erfaringer med denne bilen. For selv om både styrefølelse og kjøreegenskapene er mye bedre enn før, så er det komforten Mégane fortsatt scorer høyest på.

Vi blir imponert over bilens gode komfort på dårlig vei. Ujevnheter, humper og snøklumper er ikke store hindringer for Mégane, ei heller våte spor og glatt veibane. ESP-systemet gir en hjelpende hånd når det føles fornuftig.

Mégane leveres standard med et UCL-program - eller understyringskontroll om du vil - uten at vi merker noe spesielt til det.

=

Motor: 4

Tre motorer er tilgjengelige i Mégane per dags dato. 1,6 bensin på 101 hk er, tross mye høyere CO2-utslipp, billigste alternativ. 1,5-liters dieselmotor på 90 eller 110 hester er valget for dem som liker oljebrenner under panseret. Det skal også nevnes at en ny 1,4-liters bensinmotor med turbo på 130 hester også kommer til landet.

Vår testbil var utstyrt med minstedieselen på 90 hester. Den halvannen liter store motoren har vi tidligere gitt skryt for god arbeidsinnsats i en rekke andre modeller fra merket.

Men teknologien raser av gårde i en utrolig fart om dagen, og plutselig merker vi at 90-hesteren har fått noen år på nakken. Fra å være blant de mest støysvake på markedet, føles motoren nå litt gammeldags med tanke på kraftutvikling og gange.

Ytelser: 3

Med 90 hester og 200 Nm sier det seg selv at Mégane ikke er noen kruttpakke. 0-100 km/t klarer den på 12,5 sekunder, mens toppfarten er 180 km/t.

Akselerasjonen er som på mange andre dieselbiler relativt beskjeden fra bunnen av registeret. Er bilen i fart, er dieselen derimot sterk i forbikjøringer og oppoverbakker takket være dreiemomentet.

=

Eksteriør: 4

Mégane har arvet linjer fra storebror Laguna og ser tøffere ut enn på lenge. Den høye fronten gir sammen med de markerte panserlinjene et ganske tøft uttrykk. Dessverre liker vi ikke Mégane like godt fra siden og bak, der ser den fort litt kjedelig ut.

De store baklyktene ser rett og slett for store ut etter undertegnedes smak. Dessuten er hekken avrundet helt uten noen form for kanter eller linjer som kunne spritet opp resultatet.

Interiør: 4

Vi liker oss godt bak rattet i nye Mégane. Franskmennene kan dette med sittestilling. Selve designen innvendig er ikke den mest spennende vi har sett, men funksjonaliteten er det ingenting å si noe på.

Helt bakerst er Mégane gedigen: 405 liter er godt over standarden i klassen. Dessverre stjeler dette mye plass av baksetet, så hvis ungene plutselig er blitt ungdommer, blir plassen fort snau.

=

Komfort: 5

Selv om Mégane er blitt stivere og mer presis i styringen, betyr ikke det at komforten må lide. Med god sittestilling og et understell som sluker det meste av humper og ujevnheter, er Mégane blant de beste i klassen på dette området.

Sikkerhet: 5

Også her ligger Mégane og vaker i toppen blant de beste i klassen. Renault satser frisk på sikkerhet i alle sine modeller, og Mégane er ikke et unntak.

Den fikk full pott med 5 av 5 mulige stjerner og 37 poeng i kollisjonstesten som ble utført av EuroNCAP mot slutten av 2008. Også sikkerheten til barn i bilen er meget god i Mégane.

Selv om resultatene i testen er meget bra har fortsatt Renault ting å forbedre i Mégane; sikkerheten til fotgjengere er nemlig ikke så god som forventet.

For å oppnå disse resultatene sier det seg selv at Mégane er utstyrt med det meste av sikkerhetsutstyr. Alt elektronisk sikkerhetsutstyr er på plass, det samme er airbags og isofix-fester til barnestoler i alle seter.

Pris/utstyr: 3

Vår testbil - toppmodellen Dynamique - er en godt utstyrt bil med 90-hesters diesel med en startpris på 237.900 kroner. Noe rimeligere enn argeste konkurrent VW Golf, men også litt dyrere enn de rimelige koreanske konkurrentene Hyundai i30 og Kia Cee'd.

Vi setter et lite spørsmålstegn ved prisfallet til Mégane på bakgrunn av erfaringer fra tidligere modeller. Renault har ikke rykte på seg for å lage de mest driftssikre bilene, og kan heller ikke vise til den beste annenhåndsverdien på markedet.

=

Les hele saken
Disse bilene holder best

De beste og verste

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi ender med terningkast fire på nye Mégane. Bilen er veldig gjennomsnittlig på mange områder, men drar seg ett hakk opp takket være behagelig komfort og god sikkerhet. Et vellykket kompromiss mellom kjøreegenskaper og komfort setter vi også pris på.

Vi savner litt mer chili i sausen fra Renault, det er ikke altfor mye som skal til før bilen hadde vært helt "der oppe". Hadde kanskje noen stykk Mégane Coupe på veien her hjemme gjort susen?

Les også:

Disse bilene holder best

De beste og verste

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!