- Fargen er det første vi legger merke til ved et produkts design, og produsentene av dagligdagse produkter som mobiltelefoner er blitt mye mer bevisste på bruk av farger. Ofte ser vi at de etteraper trendene i bilmarkedet, sier Jane E. Harrington fra det amerikanske selskapet PPG. Billakkspesialisten har avgitt sin årlige trendrapport om hvilke farger som er mest populære.

I Europa er nå hvit den mest populære fargen (23 prosent), fulgt av svart (21 prosent), grå (17 prosent), sølv (13 prosent), blå og rød (7 prosent), andre farger (3 prosent) og grønt (2 prosent).

Hvit har dermed passert svart som den mest populære bilfargen i Europa.

Også i USA er hvit mest populær (21 prosent), svart (19 prosent), sølv og grå (16 prosent hver), rød (10 prosent), blå (8 prosent) og grønn (3 prosent).

Hvit var den mest populære bilfargen i USA også i fjor.

- Vi ser også at det er blitt mer populært med fargenyanser som gull, bronse og kobber, hevder Harrington.

=

DRISTIGERE: Det er blitt noe vanligere med dristigere farger. Her poserer med Usain Bolt med en gullfarget Nissan GT-R som skal auksjoneres bort til veldedig formål. FOTO: Nissan

Annerledes i Norge

Men enda en gang er Norge i utakt med resten av Europa. Trenden generelt i Europa peker mot mindre biler som både er mer kompakte og fleksible. Men disse bilene er ikke spesielt populære i Norge.

Dersom vi legger tall fra PPG og Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) til grunn, viser de at nordmenn skiller seg fra resten av Europa også når det gjelder fargepreferanser.

Svart og grå er de mest populære bilfargene i Norge, men tallene fra OFV viser at hvitfargen er blitt mer populær. 11,1 prosent av de nyregistrerte bilene i år er hvite, mot 9,4 prosent i fjor.

Farge på nyregistrerte biler januar-september

Farge

Antall

Prosent

Svart

27 802

26,7

Grå

23 236

22,3

Sølv

13 130

12,6

Hvit

11 598

11,1

Rød

7 659

7,4

Blå

7 281

7,0

Brun

7 136

6,8

Beige

2 202

2,1

Svart-flerfarget

653

0,6

Fiolett

576

0,6

Grønn

527

0,5

Oransje

454

0,4

Gul

240

0,2

Rosa

150

0,1

=

PRETTY IN PINK: 150 nordmenn har valgt rosa bil så langt i år. FOTO: Nissan

Lite å si for verditap

En ekstrem farge kan være utfordrende dersom bilen skal selges, men ifølge Marius Paus i Leaseplan er ikke fargen avgjørende for verditapet på bilen.

- Hvitt var en fy-farge, men er det ikke nå lenger, mens rødt kan være utfordrende. Men generelt sett har lakkfargen lite å si for verditapet, sier Marius Paus, markedsdirektør i Leaseplan.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!