For det går fortsatt i svart, grått og sølv, som til sammen har fargelagt 65% av nybilene som er registrert så langt i år.

Etter der følger ikke overraskende de noe friskere fargene hvit, blå og rød. Til sammen har disse seks fargene nesten 90% av markedet.

Med andre ord - lite har endret seg siden vi sist sjekket hvilke farger som var mest populære i den norske bilparken.

Ikke så rart, kanskje. For når man skal velge lakkfargen på bilen, er det mange ting som surrer rundt i hodet på bilkundene.

En ting er hva man selv liker. En annen ting er hvilken farge som passer akkurat den modellen du har valgt. Du ser jo ikke mange knallfargede premiumbiler der ute? Og var det ikke enkelte farger fuglene likte spesielt godt å bæsje på? Og hva med trendene - hvitt er superkult nå, men hva om noen år?

Er det ikke også sånn at man rent statistisk har større sjanse for å bli involvert i trafikkulykker med en nøytralt farget bil?

Til syvende og sist koker det uansett ned til det som gjør bilparken vår så ensformig. Hva gjør fargen med andrehåndsverdien? Og så ender det med at vi går i de samme fotsporene som de fleste andre, mens bilparken blir stadig mer kjedelig. For de fleste av oss liker å se en friskt lakkert bil på veien, men de færreste av oss tar sjansen på å kjøpe en selv.

KLER KABRIOLETER: Kabrioleter er blant biltypene som letter kan kle sterke lakkfarger. FOTO: Mazda=

KLER KABRIOLETER: Kabrioleter er blant biltypene som letter kan kle sterke lakkfarger. FOTO: Mazda

Forskjellig smak

Fargetrender er noe bilindustrien tar på absolutt alvor. Det legges ned store ressurser i å identifisere kommende trender, og velge signaturfarger for kommende modeller.

Ford Motor gjorde nylig en stor europeisk undersøkelse om hvilke farger merkets kunder foretrakk. Resultatet viser at det eksisterer preferanseforskjeller i Europa.

- Bilens fargevalg er i utgangspunktet veldig personlig, men hvis man ser på det store bildet, er det tydelig at varierende kultur, mote og smak i Europa har en avgjørende innflytelse på kundens fargevalg, sier Julie Francis, som jobber med farge- og materialdesign i Ford Europa.

For Norge var resultatet ikke overraskende at 31,6 % av Ford-modeller solgt her i 2010 var svarte. I Tsjekkia har man åpenbart en forkjærlighet for blå, siden hele 24,5 % av solgte Ford-biler hadde denne fargen. Irland? 32 % sølv. Og i Tyrkia elsker de hvite biler - hele 49% av alle Forder solgt i 2010 hadde den fargen.

Undersøkelsen viser også tydelig at det er de små bilene som oftest har en iøynefallende lakkfarge. Ford Fiesta er en typisk modell som gjerne rattes av unge kvinner som vektlegger personlige fargepreferanser mer enn andrehåndsverdi.

SKRIKENDE FARGER: Overraskende mange som har kjøpt Ford Fiesta har valgt sterke farger som Squeeze og Hot Magenta. FOTO: Ford/Wieck=

SKRIKENDE FARGER: Overraskende mange som har kjøpt Ford Fiesta har valgt sterke farger som Squeeze og Hot Magenta. FOTO: Ford/Wieck

Farger i Norge, nye biler 1.1.2011-25.4.2011

(tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken)

Farge

Antall

Prosent

Svart

12150

29,1

Grå

9621

23,0

Sølv

5387

12,9

Hvit

3732

8,9

Blå

3556

8,5

Rød

2915

7,0

Brun

1865

4,5

Beige

730

1,7

Grønn

483

1,2

Ikke oppgitt

426

1,0

Svart - flerfarget

285

0,7

Fiolett

261

0,6

Oransje

158

0,4

Gul

90

0,2

Gull

71

0,2

Rød - flerfarget

20

0,0

Rosa

6

0,0

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!