Som vi skrev for noen uker siden, kan nye Mazda 6 ha potensial til å bli en storselger. Tidligere smakebiter har nemlig antydet en design som ser svært så bra ut.

Og vi synes de endelige bildene (Mazda 6 i sedan-versjon har verdenspremiere under bilutstillingen i Moskva i dag) bekrefter dette. Den er nydelig designet etter retningslinjene til Mazdas nye designspråk - Kodo, Soul of Motion.

Dette designspråket ble presentert og demonstrert via konseptbilen Shinari.

Mazda 6 er den andre Mazda-modellen som har denne designen, og gjør bruk av den vektbesparende Skyactive-teknologien du kan lese om i testen av SUV-en CX-5.

Mazda 6 blir også den første modellen med det drivstoff-besparende bremse-regeneringssystemet i-Eloop. Lagret bremseenergi kan brukes til elektriske funksjoner, slik at motoren avlastes, og forbruket reduseres.

Sammenlignet med forrige generasjon 6, har den nye blitt lenger og bredere, med omtrent samme høyde. Lengden er 487 centimeter (økt med 11), bredden er 184 centimeter (økt med 4,5) og høyden er 144 centimeter. Økt akselavstand gir mer benplass i baksetet.

Mazda 6 som stasjonsvogn lanseres under bilutstillingen i Paris i slutten av september, og både den og sedanen vil være i salg i Norge neste år, med en rekke bensin- og dieselmotorer.

Modellen som vil være utstilt i Moskva er en russisk spesifisert sedan med en direkte-injeksjons SKYACTIV-G 2.0 bensinmotor og en 6-trinns SKYACTIV-DRIVE automatisk girkasse.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!