Mercedes SL 65 AMG

Her snakker vi superbil

Hvis det ikke holder med en råsterk Mercedes SL 63 AMG: Her er über-utgaven, SL 65 AMG.

SL 65 AMG, Designo mystikblau, Interieuer  Designo sand  (R 231) 2012
SL 65 AMG, Designo mystikblau, Interieuer Designo sand (R 231) 2012 Foto: Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars
Sist oppdatert

Dekadanse er ikke gått av moten. Ikke før har Mercedes vist sin nye SL 63 AMG med inntil 564 hk og 900 Nm (med høy-ytelsespakke), så kommer de med en modell som gjør 63-eren til lillebror. Navnet er SL 65 AMG, og når den kommer i salg til høsten, har den krefter til å blåse deg veggimellom. Her snakker vi superbil.

For mens lillebror må nøye seg med en 5,5-liters V8 med biturbo, har SL 65 AMG en nytrimmet V12-motor på 6,0 liter. Også den har biturbo, og det har sitt å si for skrytetallene: 630 hk og 1000 Nm. Vi gjentar: 630 hk og 1000 Nm i en toseter.

Dermed er det omtrent bare hjulenes grep på asfalten som setter begrensninger. Valsene bak har 285-bredde og fås med 19- eller 20-tommers felger. De skal klistre seg godt nok til asfalten til at null til 100 km/t går unna på 4 sekunder.

200 km/t greier den like raskt som vanlige biler tar seg til 100 km/t, nemlig 11,8 sekunder.

Slik sett virker toppfarta nesten stusslig: 250 km/t, selvfølgelig elektronisk begrenset.

Speedometeret hinter imidlertid om kapasiteten dersom du får sperra fjernet, for det går helt opp til avsindige 360 km/t.

Heftig arv

AMG-versjoner av SL er ikke noe Mercedes tar lett på. For snart ti år siden kom Vi Menn Bils journalist tilbake fra et møte med forgjengeren SL 55 AMG med et fett glis og en uslåelig tittel: «Verdens beste bil». Kombinasjonen av sportslighet, Mercedes-luksus og teknikkorgie gjorde tittelen berettiget.

KAPASITET: 630 hk og 1000 Nm fra en 6,0-liters V12-motor med to turboer. Så vel toppfart som maksimalt dreiemoment er strupt. Det er faktisk rom for mer. FOTO: Daimler AG
KAPASITET: 630 hk og 1000 Nm fra en 6,0-liters V12-motor med to turboer. Så vel toppfart som maksimalt dreiemoment er strupt. Det er faktisk rom for mer. FOTO: Daimler AG

Mercedes holder på oppskriften, men nå er det mer av alt. Det vil si, det er mindre av én viktig ting. Bilen har vært på slankekur fra første utviklingsdag.

Grunnstammen består av aluminium, og bruk av karbonfiber og magnesium der det egner seg, reduserer vekten ytterligere. Mercedes sier at den er blitt 170 kg lettere enn forgjengeren.

Fortsatt sliter den likevel med å innfri det bokstavene SL opprinnelig sto for, nemlig «Sport Leicht» (sportslig lett). Den veier nemlig 1950 kg.

Avansert

RØR: Massive eksospotter avslører at dette ikke er en helt vanlig bil. FOTO: Daimler AG
RØR: Massive eksospotter avslører at dette ikke er en helt vanlig bil. FOTO: Daimler AG

At den veier litt, er ikke rart når en ser på litt av hva Mercedes har stappet inn. Innvendig er det lær, krom, karbon og elektronikk hvor enn du vender blikket.

Selvsagt har den automatgir, og her er det snakk om en sjutrinnskasse Mercedes kaller Speedshift Plus 7G-Tronic. Som navnet sier, skal den være rask. Lyden av automatisk mellomgass følger med på kjøpet.

Karosseribevegelser holdes i sjakk med en fintunet versjon av et system av mekanikk og elektronikk i understellet som Mercedes kaller Basis Active Body Control.

Magisk tak

I likhet med nær sagt alt annet i bilen kan sjåføren velge hvor aktivt det skal virke - mest mulig komfort eller mest mulig sport.

LUKSUS: SL 65 AMG er noe for seg selv. Her skal sportslighet pares med det som finnes av luksus. FOTO: Daimler AG
LUKSUS: SL 65 AMG er noe for seg selv. Her skal sportslighet pares med det som finnes av luksus. FOTO: Daimler AG

Du kan til og med velge hvordan himmelen over deg kan se ut. Betaler du ekstra for det som kalles Magic Sky Control, kan du per tastetrykk velge mellom lyst eller mørkt glass i taket.

En kan spørre seg hva det neste blir. Solgaranti?

Tekniske data:

Motor, cm3: 5980

Effekt, hk ved o/min: 630/4800-5400

BÅDE OG: SL går fra coupé til kabriolet på 20 sekunder. Som ekstrautstyr fås glasstak som kan skifte farge per tastetrykk. FOTO: Daimler AG
BÅDE OG: SL går fra coupé til kabriolet på 20 sekunder. Som ekstrautstyr fås glasstak som kan skifte farge per tastetrykk. FOTO: Daimler AG

Dreiemoment, Nm ved o/min: 1000/2300- 4300

Egenvekt, kg: 1950

Forbruk, EU-miks l/mil: 1,16

CO2-utslipp, g/km: 270

0-100 km/t, fabrikk, sek: 4,0

Toppfart, km/t: 250 (elektronisk sperret)

Pris, kr: Ikke fastsatt*

* Forgjengeren kostet 3 426 000 kroner i 2010. Importøren venter en solid pris- nedgang på den nye pga. redusert vekt og utslipp

Les også:

Test: Mazda CX-5 - dette blir en SUV-slager

Bedre bruktbil får du knapt

Den koster ikke 700 000 kroner. Det bare ser sånn ut

JUBILEUMSMODELL: Mercedes SL 65 AMG ""45th Anniversary"". FOTO: Daimler AG
JUBILEUMSMODELL: Mercedes SL 65 AMG ""45th Anniversary"". FOTO: Daimler AG
SNUTEBIL: Fronten flesker seg ut i full bredde. Bak de store luftinntakene ligger en maskin som trenger all avkjølende luft den kan få. FOTO: Daimler AG
SNUTEBIL: Fronten flesker seg ut i full bredde. Bak de store luftinntakene ligger en maskin som trenger all avkjølende luft den kan få. FOTO: Daimler AG

Denne saken ble første gang publisert 12/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også