Test: Hyundai iX55, 2010

Stor, flott - og kostbar

Med iX55 blander Hyundai seg for alvor inn i kampen om kundene som vil ha en stor, sprek SUV. De treffer nesten.

Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2959

EFFEKT, HK VED O/MIN: 240

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 451/1750-3500

EGENVEKT, KG: 2220

TILHENGERVEKT, KG: 2500/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 484/194,5/175

BAGASJEROM, LITER: 2457

DEKKDIMENSJON: 235/60R18R XL

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,94

CO2-UTSLIPP, G/KM: 249

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,4

TOPPFART, KM/T: 200

PRIS FRA, KR: 899 950

PRIS TESTBIL, KR: 899 950

Hyundai iX55 er en nykommer i klassen for store SUV-er. Bilen er større, sprekere og dyrere enn Santa Fe. Hyundai iX55 har sju seter, 240-hesters dieselmotor, automatgir, mye utstyr og mye plass. Og den koster nær 900 000 kr. Altså blander den seg inn i et ordentlig tøft segment, der biler som Volvo XC90, Mercedes-Benz M-klasse, BMW X5 og Audi Q7 også kjemper om kundene.

Fellesnevneren for konkurrentene, er at de alle har et premiumstempel. Altså en smak av dette så diffuse, en subjektiv opplevelse av om en bil virker kostbar, og ikke bare er det. Det går på elementer som materialbruk, finish, åpninger mellom karosseriplater og interiørbiter. Ergonomi, støynivå, drivlinjekarakter og understellsoppsett hører også med til totalopplevelsen.

En del bilprodusenter er veldig flinke til å gi premiumfølelse, og en god følelse av kvalitet. Selv om den faktiske kvaliteten ikke alltid følger opp dette. Det er kanskje flere bilprodusenter der den faktiske kvaliteten overgår den opplevde.

Premiumfølelse handler i utgangspunktet ikke om pris; det er mange dyre biler på markedet som ikke gir premiumfølelse. Og motsatt: Det er en del rimelige biler som gir premiumfølelse. Men når en bil koster mye penger, gir den også forventninger - man har jo andre biler i samme prisklasse å sammenlikne med.

Se alle våre biltester her

Se våre Hyundai-tester her

TRIVELIG: Bilen har et fint kompromiss mellom kjørbarhet og komfort. Vi trives!
TRIVELIG: Bilen har et fint kompromiss mellom kjørbarhet og komfort. Vi trives! Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 4

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 10,1

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,5

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,3

80-120 KM/T, 4. GIR: 8,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,6

STØY 50 KM/T, dBA: 61

STØY 80 KM/T, dBA: 65

STØY 100 KM/T, dBA: 68,1

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,85

Hyundai iX55 er trivelig å kjøre. Understellet er fint avstemt, og fast nok i oppsettet til at man ikke gruer seg til svingende veipartier. 2,2 tonn er mye bil, og det merkes - særlig på glatta. God styrefølelse bidrar til at bilen oppleves som lettkjørt, og den reagerer også raskt på korrigeringer. ESP-systemet er av den mer liberale sorten, og tillater en dose av både over- og understyring før det griper inn.

Firehjulstrekksystemer fordeler opptil 50 prosent av drivkreftene til bakhjulene ved behov. I tillegg kan man trykke en knapp for å tvinge fram en slik fordeling når forholdene er krevende.

I det daglige er det lett å trives bak rattet på Hyundai iX55. Bilen har en herlig konge-på-veien-utstråling, og vissheten om at firehjulstrekksystemet bidrar når det kniper, bidrar til trivselen. Kjøreglad som en BMW X5, eller komfortabel som en Mercedes-Benz M-klasse, det er den imidlertid ikke.

Motor: 5

PRAKTISK: Det går an å sitte på de to bakerste setene, også for voksne. Dessuten har man fortsatt noe bagasjeplass igjen.
PRAKTISK: Det går an å sitte på de to bakerste setene, også for voksne. Dessuten har man fortsatt noe bagasjeplass igjen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

I Hyundai iX55 får du kun et motoralternativ: En treliters V6 med 240 hk ved 3800 o/min og 451 Nm mellom 1750 og 3500 o/min. Motoren er paret med en sekstrinns automatgirkasse, og sammen gjør dette iX55 til en relativt kjapp bil. På tross av størrelse og vekt.

Motoren er avdempet og hyggelig, men varter opp med store krefter når den bes om det. Automatgirkassa fungerer stort sett flott til motoren, men kan noen ganger være litt for velvillig til å holde lave gir og høyt turtall litt for lenge. Den er heller ikke verdens kjappeste, men girer mykt.

Man savner aldri noe kraft, og forbikjøringer går kjapt og trygt.

Ytelser: 5

Automatgirkassen henter hele tiden fram de kreftene man ønsker. Selv om bilen kanskje ikke er så kvikk som man skulle tro 240 hk burde føre til, savner man ikke krefter. 0-100-sprinten er oppgitt til 10,4 sekunder, og de viktigste mellomakselerasjonsintervallene, 60-100 km/t og 80-120 km/t, går unna på henholdsvis 5,3 og 6,6 sekunder.

Eksteriør: 4

Dette er kanskje den vanskeligste karakteren å sette i våre biltester, og i Hyundai iX55s tilfelle er den svært vanskelig. For her kommer subjektive meninger tydelig fram. En del synes den ser kjedelig ut, særlig forfra. Spesielt sammenliknet med andre kostbare, store SUV-er. Andre synes den er et forfriskende pust i klassen; dette er noe helt annerledes. Dessuten er den heller ikke jålete på noen måte.

OVERSIKTLIG: Førermiljøet i Hyundai iX55 oser ikke av at bilen koster 900 000 kr. Men det er rommelig, oversiktlig og med fin ergonomi.
OVERSIKTLIG: Førermiljøet i Hyundai iX55 oser ikke av at bilen koster 900 000 kr. Men det er rommelig, oversiktlig og med fin ergonomi. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Bilen preges av den markante fronten, og ellers av store flater. Hyundai iX55 er stor, og forsøker heller ikke å skjule dette.

Interiør: 5

Hyundai iX55 er en stor og rommelig bil. Det er mye plass foran, god plass på andre rad, og til og med i de to setene på tredje rad går det an for voksne å sitte over tid. Førermiljøet er preget av en del hard plast, men ergonomien og sittestillingen er flott. Man har god oversikt ut av bilen, noe som kommer godt med i en såpass diger doning.

Andre seterad er delt 1/3-2/3, der de to delene kan skyves et godt stykke fremover for bedre bagasjeplass - eller mer beinplass for de på bakerste rad. I tillegg kan seteryggene legges bakover. Dette gir økt komfort, samtidig som det gjør bruken av barneseter enklere. Dørene er store og enkle å gå inn og ut gjennom.

Andre seterad kan også skyves så langt fram at det er enkelt å entre de to bakerste setene uten for mye bøying og tøying av kroppen. Der bak - i seter som er enkle å ta opp fra det ellers flate gulvet, og enkle å legge ned igjen - har selv de av oss med lengre rygg det greit. Beinplassen er også akseptabel, så går an å bruke disse for voksne, også. Altså noe annet enn de to nødsetene vi er så vant med i andre sjusetere.

Ja, den er rommelig og praktisk. Men godfølelsen, premiumfølelsen, den opplevde kvaliteten som særlig de tyske premiummerkene er så flinke til å gi, savner vi. Imponatoreffekten uteblir. Særlig med tanke på at bilen koster nær 900 000 kr; dette kjennes ut som en billigere bil. Ikke dermed sagt at den faktiske kvaliteten er noe dårligere; det er mer den subjektive opplevelsen av at dette er mindre påkostet enn for eksempel en M-klasse eller en X5.

Hyundai iX55 er kort sagt noen hakk mindre jålete enn premiumkonkurrentene. Når den i tillegg ikke har like omfattende standard- og ekstrautstyrsliste som konkurrentene, gjør det sitt til at den oppleves som et hakk billigere.

Komfort: 5

Hyundai iX55 har et relativt fast understellsoppsett, som gjør bilen trivelig i svinger. Men dette, kombinert med relativt store hjul, gjør også at den kan bli litt vel fast på de dårligste veiene våre. På hullete grusvei og slikt humper det, uten at det medfører noe skrangling eller knirking.

Den kraftige motoren, kombinert med automatgirkassen, bidrar til å høyne komforten. Det gjør også et lavt og behagelig støynivå. Med fin sittestilling - med mange justeringsmuligheter - og god plass, er iX55 et fint sted å være på langtur.

FLEKSIBEL: Bakseteløsningen i Hyundai iX55 er praktisk og anvendelig. Det er komfortabelt å sitte her, og enkelt å komme til på tredje seterad.
FLEKSIBEL: Bakseteløsningen i Hyundai iX55 er praktisk og anvendelig. Det er komfortabelt å sitte her, og enkelt å komme til på tredje seterad. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 4

I skrivende stund har ikke Euro NCAP kollisjonstestet iX55. Bilen er imidlertid bestykket med det vi forventer av sikkerhetsutstyr, og firehjulstrekk bidrar også til stabilitet og fremkommelighet. Et litt vel liberalt ESP-system tillater mer over- og understyring enn vi liker med en bil, særlig når den veier over 2,2 tonn før du begynner å laste den.

Pris/utstyr: 3

Det er ikke mange alternativer du får om du skal kjøpe en Hyundai iX55. Den finnes nemlig i kun en variant, med mye utstyr. Den har ting som xenonlamper og kurvelys, soltak, ålreit stereoanlegg, skinninteriør med el-regulering av forsetene og ryggensensor.

SPREK: Med en 240-hesters diesel-V6 har Hyundai iX55 mer kraft enn konkurrenter til samme pris.
SPREK: Med en 240-hesters diesel-V6 har Hyundai iX55 mer kraft enn konkurrenter til samme pris. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Hyundai iX55 har dessuten en treliters diesel-V6 med 240 hk, automatgir og automatisk firehjulstrekk.

Ulempen er at den koster 899 950 kr. Isolert sett en grei pris; konkurrenter til samme pris har svakere motor. Og hos konkurrentene kan du regne med å bruke ganske mye penger ekstra på ekstrautstyr du mener du bør ha.

Ulempen til Hyundai er du kan få en fullspekket, sjuseters Volvo XC90 med 185-hesters dieselmotor og automatgir i stedet og spare over 60 000 kr, du kan få en femseters BMW X5 med 211-hesters diesel-treliter og automatgir for 33 000 kr mindre, eller en 190-hesters diesel-automat-bestykket Mercedes-Benz M-klasse for 55 000 kr mindre. Hvordan disse står seg utstyrsmessig i forhold til en Hyundai iX55, har vi ikke gått inn i her. Du får uansett med det du må ha - og når du først skal kjøpe en bil i denne prisklassen, betyr kanskje ikke titusenlappene så voldsomt mye fra eller til.

Da kan det være greit å gå for en bil som allerede har en viss status - du skal jo selge bilen en dag, også. Selv om Hyundai har opparbeidet seg et svært godt kvalitetsrykte de senere årene, og stadig lager flottere biler, går det nok fortsatt noe tid før man kan sidestille en BMW X5 og en Hyundai iX55 på bruktmarkedet.

Om du velger å se bort fra usikkerheten rundt annenhåndsverdien, og kun vil se isolert på bilen for det den er og gir; mye plass, mye motor, fine kjøreegenskaper og praktiske løsninger, pluss en god utstyrspakke, fremstår den som et godt kjøp.

Miljø: 4

En stor og tung SUV med 240-hesters dieselmotor krever noe drikke. Hyundai iX55 er imidlertid ikke veldig slem mot innholdet i tanken, størrelse, vekt og kraft tatt i betraktning; de offisielle tallene sier 0,94 l/mil ved blandet kjøring. Dette gir et CO2-utslippstall på 249 g/km.

Vår faste testrunde, som krever en del mer av en bil enn EU-syklusen gjør, ga fine resultater for iX55: Den nøyde seg med 0,85 l/mil. Det er fortsatt en god del diesel, men absolutt ikke avskrekkende.

ANONYM: Hyundai iX55 er mer anonym enn andre biler i denne prisklassen. Det kan ha sine fordeler.
ANONYM: Hyundai iX55 er mer anonym enn andre biler i denne prisklassen. Det kan ha sine fordeler. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 21/11 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også