BMW M5 G-Power

Jobber mot ny verdensrekord

G-Power har tuklet med hjernen til M5.

Sist oppdatert

BMWs hvasseste utgave av 5-seri e er ingen sinke selv om motorvolumet er jekket ned fra V10 til V8. Tvert imot er nye BMW F10 M5 den raskeste M5-en noensinne.

Men det finnes et par selskaper som lever av å tyne enda mer ut av BMWs flaggskip. Et av dem er tuningselskapet G-Power som fra før av står bak noen av de raskeste BMW-ene i verden.

Selskapet har fremdeles verdens raskeste stasjonsvogn og verdens raskeste sedan i porteføljen, og mye tyder på at selskapet snart har en enda raskere sedan i stallen.

Foreløpig har G-Power økt ytelsene til M5 fra 560 hk og 680 Nm til 640 hk og 777 Nm. Altså en økning på 80 hk.

0-100 km/t går unna på 3,9 sekunder og toppfarten er 315 km/t. Til sammenligning akselererer BMWs F10 M5 fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder, mens toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t.

Hemmeligheten bak de økte kreftene er omfattende tukling med bilens prosessor, også kjent som chiptuning.

RASKERE: Det kommer garantert raskere M5-versjoner fra G-Power enn dette.
RASKERE: Det kommer garantert raskere M5-versjoner fra G-Power enn dette.

I tillegg har G-Power satt på nytt eksosanlegg, keramiske bremser, nye fjæringer og 21-tommers G-Power Silverstone RS og Silverstone Clubsport aluminiumsfelger - med Michelin Pilot Super Sport-dekk. 265/30 ZR 21-dekk foran og 305/25 ZR 21 bak.

Dette er imidlertid bare begynnelsen. Det kommer garantert mer fra G-Power som kan bruke erfaringene fra bilen som er verdens raskeste sedan per dags dato, den 800 hk sterke G-Power M5 Hurricane RR. Den er målt til 372 km/t. Det er to kilometer raskere enn erkekonkurrenten Brabus som er spesialister på Mercedes. Brabus er selvsagt også tyske, og har maktet 370 km/t med Brabus CLS Rocket med 800 hk.

Kappløpet mot enda raskere familiebiler er garantert ikke over.

Men denne knuser alle

Les også:

Alt du vil vite om BMW M5-ene

Slik er Mercedes SLK 55 AMG

BMW M5 møter Mercedes E63 AMG

Se video av G-Power M5 Hurricane RR her:

</p> </div>

Denne saken ble første gang publisert 02/03 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også