Jaguar er i farta for tida. De har hatt stor suksess med sedanen XF, som er en konkurrent til BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse.

Stasjonsvogn er som kjent det store i Norge, ikke sedan, så XF må salgsmessig se seg slått av nevnte konkurrenter. Men nå gjør Jaguar noe med stasjonsvogn-underskuddet - hils på nye XF Sportbrake.

Tøff design

Dette er ikke første gang Jaguar slipper en stasjonsvogn, men Jaguar X-Type 2,2 D Estate er et sjeldent syn på norske veier. Kanskje kan XF Sportbrake øke innslaget av Jaguarer med bakluke på veiene. Det er i hvert fall ikke noe i veien med utseendet.

Ut fra de få bildene som Jaguar har sluppet, må vi si at Jaguar designmessig har taklet den skumle overgangen fra sedan til stasjonsvogn bra - en tøff sedan ser ofte alt annet enn tøff ut fra b-stolpen og bakover som stasjonsvogn.

I motsetning til for eksempel Mercedes E-klasse er taklinjen veldig kupéformet, noe som stjeler en del plass i bagasjerommet. Sportbrake har et oppgitt bagasjeromsvolum på 550 liter i motsetning til E-klasses smått utrolige 695 liter.

Ikke 4x4

XF Sportbrake kommer kun med diesel - enten en 2,2-liter med 190 hk eller en treliter med 240 eller 275 hestekrefter.

Dieselmotoren lar seg foreløpig ikke kombinere med firehjulsdrift, så det er kun snakk om bakhjulsdrift i første omgang.

Prismessig vil Sportbrake ligge cirka 30 000 kroner høyere enn sedanen som koster fra 589 000 kroner. Sportbrake vises på Genevemessa neste uke og ankommer furet værbitt i oktober.

Les også:

Test BMW 5-serie mot Audi A6

Passaten som er skapt for dårlige hytteveier

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!