Dieseldyr? Slapp av - dette er ikke dieseltankens versjon av dodraugen.

"Dieseldyr" er en populærbetegnelse på mikroorganismer som under gitte forhold kan reproduseres og spre seg i dieseltanker, også på personbiler.

Dette kan tette filtere og dyser, gi motoren pustebesvær, og kanskje medføre at den går i såkalt "safety modus".

De "gitte forholdene" oppstår når det kommer vann i dieselen. Da kan bakterier utvikle seg i drivstofftanken, og dyser og filtere etc. bli tette.

Økende problem

Problemet har økt etter at EU-myndighetene bestemte at autodieselen skal inneholde 5-7% biodiesel, som er hygroskopisk (trekker til seg fuktighet fra omgivelsene).

Og det har naturlig nok blitt et mer aktuelt problem i Norge på bakgrunn av den enorme mengden dieselbiler som er solgt og selges i dag.

- Myndighetene la jo opp til "dieselfeber". De fleste burde kanskje ha latt være, for nå kommer regningene og ulempene. Verst rammet er de med mye småkjøring.

Det er Einar Noreng i firmaet Lütken&Co. som sier dette. De selger middelet Pro-Tec, som brukes til innvendig rensing av motorer og drivstoffsystemer.

- Man merker det først som småfusk, dårligere startegenskaper, markerte tikkelyder og gradvis økende forbruk, før det går over til blinkende advarsler på dashbordet. Plutselig kan mye av motorkraften forsvinne; motorstyringen har lagt inn safety modus for å hindre skader, for eksempel på grunn av overtrykk i turbosystemet fordi reguleringsmekanismen sitter fast i sot. Typisk inntreffer dette ved turtall over 2500.

Som i et dusjhode

Noreng sammenligner problemet med smuss og avleiringer i et dusjhode.

- På grunn av stadig strengere utslippskrav har motorprodusentene måttet konstruere komponenter og systemer som pumpedyse, common rail, EGR-ventil, variabel turbo, dieselpartikkelfilter og så videre. Dette gir en god effekt så lenge det er rent. En vanlig standardservice inneholder imidlertid ikke rensing verken i drivstoffsystemet eller oljekretsløpet. Bileieren må derfor selv ta initiativet.

young woman with broken car=

MOTORPROBLEMER: Tette filtere etc. kan medføre motorstopp. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Unngå vann i tanken

Biodiesel eller ikke - for å få et dieseldyr-problem må uansett vann finne veien ned i dieseltanken. Og hvordan kan det skje? Jo, for eksempel via dieselpumpene.

Knut Skårdalsmo i Statoil mener at det kun skjer i svært sjeldne tilfeller, og at vanlige kunder ikke trenger å bekymre seg for at deres stasjoner skal kunne bli en årsak til dette fenomenet.

- Problemer med "dieseldyr" kan oppstå i hele forsyningskjeden og Statoil har derfor svært strenge rutiner for å sikre at det ikke finnes fritt vann i våre systemer. Vanninnholdet i dieselen ute på bensinstasjonene er langt under de spesifiserte 200 mg/kg. I ekstreme tilfeller, for eksempel oversvømmelse, kan det komme fritt vann inn i tanken på en bensinstasjon, og dersom en slik situasjon oppstår må tanken tømmes helt og rengjøres nøye før ny diesel fylles på og tanken settes i drift igjen.

- Pass på i kuldeperioder

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF erkjenner at dieseldyr kan bli et problem.

- I kuldeperioder har vi en del assistanser som går på problemer med drivstofftilførsel, men på stedet kan det være vanskelig å si om årsaken er dieseldyr eller diesel som har utskilt voks som igjen har tettet dieselfilteret.

- Men årsaken kan være dieseldyr?

- Absolutt. Dieseldyr reduserer evnen til å skille olje og vann, og slammet kan tette dieselfiltere og gi avsetning på dyser.

Engebretsen har noen tips om hvordan du selv kan unngå å få vann i dieseltanken.

- Dekk over påfyllingsåpningen når du fyller diesel i tungt regnvær, kontroller eventuelle pakninger i drivstofflokket og skru det alltid skikkelig til. Tilstreb å holde tanken så full som mulig, spesielt hvis du kjører ut og inn av varme lokaler på kalde vinterdager.

- Er det måter å forebygge problemet på?

- Dieseldyr kan motvirkes gjennom god tankpleie. Hold systemet rent. Skift drivstoffilter regelmessig. Fjern eventuelt vann fra tanken. For å sjekke om det er dieseldyr på tanken må du ta en prøve fra bunnen. Se om dieselen er tåkete, lukter uvanlig eller om det er vann eller slam tilstede. Biocid hindrer vekst av dieseldyr, men bruk av middelet kan medføre at enkelte dieseldyr blir resistente mot biocider, og at man får en enda større oppblomstring av dieseldyr.

=

INTET PROBLEM? Oljeleverandørene hevder at de bare i sjeldne tilfeller er leverandører også av dieseldyr. Foto: Geir Svardal

Lite problem?

Vi har spurt to av importørene som selger flest dieselbiler i Norge, om de har registrert tilfeller av dieseldyr i deres kunders biler. Her er svarene:

VW: Dieseldyr er ikke noe problem på Volkswagen. Vi har hatt enkelttilfeller av forekomster, men dette er svært sjelden.

Ford: Dette er et fenomen vi ikke har vært utsatt for på årevis.

Er dieseldyr-debatten bare skremselspropaganda fra en aktør som vil at folk kjøper renseproduktet deres?

- Kaster bort tid og penger

Einar Noreng i Lütken&Co. vil ikke være med på at dette er noe å bagatellisere.

- De alt for mange bileiere som rammes av dette kaster bort mye tid og penger. At oljeselskapene bagatelliserer aktuelle problemstillinger er dessuten ikke noe nytt. I vår bransje er det også velkjent at bilimportørene og oljeselskapene stadig drøfter problematikken omkring drivstoffkvalitet. Innblandingen av biodiesel er ett eksempel som gir bilimportørene hodepine. At myndighetene nå presser på for å øke innblandingen til 10% er en stor utfordring for mange motorer. Avleiringer og økt kondensdannelse er noen av følgene.

- Hva er ditt råd for å være sikker på å unngå dieseldyr-problemer?

- Bytt olje hver 15.000 kilometer, eller en gang pr. år, og sørg for at verkstedet samtidig renser både oljekretsløpet og drivstoffsystemet. Unngå såkalt longlife-olje med mindre du kjører minst 30.000 km pr år.

Har du erfaringer med dieseldyr? Fortell oss gjerne om dette i kommentarfeltet!

DIESELDYR-ANGREP: Her ses sot i et topplokk på en bil som har kjørt 80 000 kilometer.=

SOT: Her er det sotavleiringer i et topplokk hos en dieselbil som har kjørt 80 000 kilometer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!