Miljøvennlig drivstoff

Denne Porschen kan kjøre på kaffe

Kaffe på tanken fjerner miljøet for gruff.

MILJØ OG LUKSUS: Porsche Cayenne kommer nå med diesel-motor. En diesel-motor som fint kan gå på biodiesel produsert på kaffe.
MILJØ OG LUKSUS: Porsche Cayenne kommer nå med diesel-motor. En diesel-motor som fint kan gå på biodiesel produsert på kaffe.
Sist oppdatert
DELE GLEDEN: Kaffe til deg, kaffegrut til bilen. Den perfekte fordeling.
DELE GLEDEN: Kaffe til deg, kaffegrut til bilen. Den perfekte fordeling. Foto: Foto: Crestock.com
KAFFEDIESEL: - Det er ikke slik at det finnes et stoff som kan erstatte dagens fossile drivstoff, sier Einar Håndlykken i miljøstifelsen Zero.
KAFFEDIESEL: - Det er ikke slik at det finnes et stoff som kan erstatte dagens fossile drivstoff, sier Einar Håndlykken i miljøstifelsen Zero. Foto: Foto: Cato Buch/Zero

- En dobbel cappuccino til meg og dagens kaffe til bilen, takk!

Ok, vi er ikke helt der ennå, men forsøk gjort ved universitetet i Nevada viser at kaffe egner seg ypperlig som drivstoff for biler.

- Dette er veldig interessant, forteller miljøbilentusiast og daglig leder for miljøstiftelsen Zero, Einar Håndlykken, til Klikk Motor.

Alle kaffeelskere der ute trenger ikke å frykte økt konkurranse om kaffebønnene. Planen er nemlig ikke å la bilene kjøre på ren kaffe, men biodiesel produsert av kaffegrut. Grut som ellers hadde havnet i søpla eller i beste fall endt opp som kompost, skriver The Economist.

Les også: Verdens første diesel-Porsche

Diesel av kaffegrut

Ideen om å bruke kaffe som drivstoff fikk forskerne i Nevada etter at en av dem hadde latt en kaffekopp bli stående over natta. Dagen etter la han merke til at det på toppen av den brune væsken fløt et lag med noe oljeaktig. Dette fikk forskerhjernen til å tenke:

- Kanskje kaffe kan brukes som drivstoff?

En henvendelse til nærmeste kaffebar sørget for at forskerne fikk nok kaffegrut til å eksperimentere. Og raskt fant de ut at kaffe ikke bare egner seg som drivstoff, man kan faktisk lage biodiesel av svært høy kvalitet av kaffegruten. Forsøk viser at én liter biodiesel krever 5-7 kilo kaffegrut.

Grovt sett kan biodiesel fremstilles av enten planteoljer eller dyrefett. I et av sine første forsøk brukte Rudolph Diesel, mannen som oppfant diesel-motoren, ren peanøttolje. Men peanøttolje og andre mer miljøvennlige varianter, tapte i kampen mot diesel laget av råolje. Noe som var både billigere og lettere.

Les også: "Grønn" bil fra Ferrari

Lukter kaffe

- Biodrivstoff laget av kaffe er ikke noe som kan erstatte dagens bensin- og dieselbruk, men det kan være en av mange erstatninger, sier Håndlykken.

- Det er ikke slik at det finnes et stoff som kan erstatte dagens fossile drivstoff. Vi må ta i bruk en rekke forskjellige løsninger. Biodrivstoff laget av avfall - som kaffegrut - er en løsning. Hydrogen- og elbiler er en annen.

En av Håndlykkens miljøvernkollegaer i Zero kjører sin bil på frityrolje, olje han får gratis fra et gatekjøkken.

- Eksosen lukter fritert mat, forteller Håndlykken.

En bil som går på biodiesel produsert på kaffegrut vil derimot lukte svakt av kaffe. Når morgenrushet er på sitt verste er kanskje det siste å foretrekke...

Du kan lese mer om biodiesel på nettsidene til de to miljøstiftelsene Zero og Bellona.

Les også:

Verdens reneste dieselmotor

Lær å drikke kaffe

Denne saken ble første gang publisert 19/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også