Forskere ved Tulane University i New Orleans har oppdaget en bakterie som kan revolusjonere drivstoff-produksjonen.

TU-103 er navnet på bakterien som blant annet bryter ned aviser til butanol - et biodrivstoff som kan erstatte bensin. Forskerne skal ha gjort vellykkede tester med gamle utgaver av Times Picayune, en dagsavis i New Orleans.

- Cellulose finnes i alle grønne planter, og er det vanligste organiske materialet på jorden. Å kunne gjøre drivstoff av cellulose er en drøm, sier Harshad Velankar, forsker ved Tulane-universitetets avdeling for celle og molekylær biovitenskap, ifølge en pressemelding fra Tulane University i New Orleans.

- Bare i USA kastes det hvert år 323 millioner tonn med celluloseholdig materiale som vi kan bruke til å produsere butanol.

DRIVSTOFF: Bakterien som kan brukes til å fremstille biodrivstoff, fant forskerne i dyremøkk. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Oppdaget i dyremøkk

Forskerne oppdaget TU-103-bakterien i dyremøkk, og utviklet en metode for å bruke bakterien til å produsere butanol.

- Det viktigste ved oppdagelsen er bakteriens evne til å gjøre butanol av cellulose, sier David Mullin, professoren som leder forskningen og som har søkt om patent på metoden for å fremstille butanol.

Som biodrivstoff skal butanol være etanol helt overlegen - fordi butanol kan brukes i dagens forbrenningsmotorer uten tilpasninger. Det er dessuten mindre etsende enn etanol og inneholder mer energi.

=

BUTANOL-GJENGEN: Professor David Mullin (.t.h) kollega Harshad Velankar og student Hailee Rask på lab'en i Tulane-universitetet. FOTO: Paula Burch-Celentano

- Oppdagelsen kan redusere kostnadene knyttet til produksjon av biodrivstoff, sier Mullins.

- Ikke bare vil prisen per liter bli lavere enn for bensin, i tillegg vil butanol produsert av cellulose drastisk redusere CO2-utslippet og avfallshaugene.

Les også:

Denne elbilen har over 1000 hestekrefter

Lader bilen på fem minutter

Så mye koster miljøbilene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!