Testsamling: 4WD og stort bagasjerom

Disse har best plass og firehjulstrekk

Her er bilene med størst bagasjeplass og firehjulsdrift.

GOD PLASS: Mercedes R-klasse er blant bilene som kan skilte med enorm bagasjeplass.
GOD PLASS: Mercedes R-klasse er blant bilene som kan skilte med enorm bagasjeplass. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Vinterferien har allerede begynt enkelte steder, og de nærmeste ukene skal alle landets skolebarn ha en uke fri. Da er det mange som pakker bilen full av ski, bagasje, mat og unger - og vender snuta mot fjellet. Enten målet er en øde hytte på fjellet, eller et leilighetskompleks i Trysil, er det mye som må med.

Og ettersom Vinter-Norge ofte byr på utfordrende kjøreforhold, kan firehjulsdrift være det som skiller en perfekt ferie fra en som består av unødvendig mange ukvemsord.

Opplysningsrådet for Veitrafikken holder oversikt over alle nye biler som selges i Norge, og kunne derfor gi oss en oversikt over de firehjulsdrevne bilene som selges her - sortert etter bagasjeromsvolum.

De største bilene med firehjulsdrift blir ikke billige her til lands. To av bilene starter på over millionen. Av de billigere modellene med god plass og firehjulsdrift, er for eksempel Skoda Superb blant de beste.

Her er de fem beste vi har testet:

Volkswagen Multivan/Caravelle

Pris fra: 688.710

Dette er Volkswagens aller største personbil, og kan leveres med inntil 8 seter. Som de fleste andre biler fra det tyske merket, kan også denne leveres med firehjulsdrift. I en Multivan/Caravelle får man plass til alt man trenger og litt til - og du kan fortsatt ta med flyttelasset til naboen.

STØRST: Volkswagen Caravelle/Multivan er den bilen du kan kjøpe med aller størst bagasjeplass og firehjulsdrift.
STØRST: Volkswagen Caravelle/Multivan er den bilen du kan kjøpe med aller størst bagasjeplass og firehjulsdrift.

Land Rover Discovery 4

Pris fra: 857.570

Den britiske (eller indiske, om du vil) produsenten lager noen av verdens beste biler til bruk i terrenget. Discovery har i tillegg voldsom bagasjeplass, og muligheten for å brukes som syvseter. At den byr på en voldsom luksusfølelse og en flott motor er heller ikke negativt.

Mercedes-Benz R-klasse Lang

TERRENGBIL: Selv om de aller fleste vil holde Discoveryen sin på veien, fungerer den meget godt i terrenget også.
TERRENGBIL: Selv om de aller fleste vil holde Discoveryen sin på veien, fungerer den meget godt i terrenget også. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Pris fra: 1.012.800

R-klasse er noe nær den perfekte familiebil. Ekstraordinær komfort, gedigen plass og firehjulsdrift gjør den jobben alle barnefamilier trenger - med typisk Mercedes-følelse. Det betyr solid opplevd kvalitet og masse tilgjengelig ekstrautstyr.

Mercedes-Benz GL

Pris fra: 1.218.200

AMERIKANSK: Alle de tre største Mercedesene bygges i USA.
AMERIKANSK: Alle de tre største Mercedesene bygges i USA. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Mercedes' aller største SUV er rett og slett gigantisk. Med firehjulsdrift, store motorer og klassisk Mercedes-komfort, er dette noe nær den perfekte hyttebilen. Det eneste problemet er at den har en startpris på drøye 1,3 millioner kroner.

Mercedes-Benz ML

Pris fra: 916.700

Den tredje Mercedesen på lista er bygget på samme basis som R-klasse, men har en litt annen form. Det viser seg at også Mercedes' mellomste SUV hevder seg når det kommer til bagasjeplass. SUV-er pleier vanligvis ikke å ha like god plass som det ser ut til - men de største har mer enn nok plass.

STOR BIL: Mercedes-Benz GL-klasse er nesten 5,1 meter lang, og veier drøye 2,5 tonn. Kanskje unødvendig å nevne at slike dimensjoner, samt høyt hevet førerposisjon, gir en følelse av å være konge på veien?
STOR BIL: Mercedes-Benz GL-klasse er nesten 5,1 meter lang, og veier drøye 2,5 tonn. Kanskje unødvendig å nevne at slike dimensjoner, samt høyt hevet førerposisjon, gir en følelse av å være konge på veien?

Også de to neste plassene er okkupert av SUVer. Den neste på lista er Audi Q7, og under der finner vi Range Rover Sport. Deretter følger den første stasjonsvognen - Mercedes E-klasse.

Foto: FOTO: HM Arkiv

Denne saken ble første gang publisert 25/02 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også