Annonse

Vinterferien har allerede begynt enkelte steder, og de nærmeste ukene skal alle landets skolebarn ha en uke fri. Da er det mange som pakker bilen full av ski, bagasje, mat og unger - og vender snuta mot fjellet. Enten målet er en øde hytte på fjellet, eller et leilighetskompleks i Trysil, er det mye som må med.

Og ettersom Vinter-Norge ofte byr på utfordrende kjøreforhold, kan firehjulsdrift være det som skiller en perfekt ferie fra en som består av unødvendig mange ukvemsord.

Opplysningsrådet for Veitrafikken holder oversikt over alle nye biler som selges i Norge, og kunne derfor gi oss en oversikt over de firehjulsdrevne bilene som selges her - sortert etter bagasjeromsvolum.

De største bilene med firehjulsdrift blir ikke billige her til lands. To av bilene starter på over millionen. Av de billigere modellene med god plass og firehjulsdrift, er for eksempel Skoda Superb blant de beste.

Her er de fem beste vi har testet:

Volkswagen Multivan/Caravelle

Pris fra: 688.710

Dette er Volkswagens aller største personbil, og kan leveres med inntil 8 seter. Som de fleste andre biler fra det tyske merket, kan også denne leveres med firehjulsdrift. I en Multivan/Caravelle får man plass til alt man trenger og litt til - og du kan fortsatt ta med flyttelasset til naboen.

VW Caravelle

STØRST: Volkswagen Caravelle/Multivan er den bilen du kan kjøpe med aller størst bagasjeplass og firehjulsdrift.

Land Rover Discovery 4

Pris fra: 857.570

Den britiske (eller indiske, om du vil) produsenten lager noen av verdens beste biler til bruk i terrenget. Discovery har i tillegg voldsom bagasjeplass, og muligheten for å brukes som syvseter. At den byr på en voldsom luksusfølelse og en flott motor er heller ikke negativt.

Nydalen 18032010 Land Rover Discovery 4=

TERRENGBIL: Selv om de aller fleste vil holde Discoveryen sin på veien, fungerer den meget godt i terrenget også. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Mercedes-Benz R-klasse Lang

Pris fra: 1.012.800

R-klasse er noe nær den perfekte familiebil. Ekstraordinær komfort, gedigen plass og firehjulsdrift gjør den jobben alle barnefamilier trenger - med typisk Mercedes-følelse. Det betyr solid opplevd kvalitet og masse tilgjengelig ekstrautstyr.

Maridalen 08122010 MB R klasse=

AMERIKANSK: Alle de tre største Mercedesene bygges i USA. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Mercedes-Benz GL

Pris fra: 1.218.200

Mercedes' aller største SUV er rett og slett gigantisk. Med firehjulsdrift, store motorer og klassisk Mercedes-komfort, er dette noe nær den perfekte hyttebilen. Det eneste problemet er at den har en startpris på drøye 1,3 millioner kroner.

Mercedes-Benz GL-klasse er nesten 5,1 meter lang, og veier drøye 2,5 tonn. Kanskje unødvendig å nevne at slike dimensjoner, samt høyt hevet førerposisjon, gir en følelse av å være konge på veien?=

STOR BIL: Mercedes-Benz GL-klasse er nesten 5,1 meter lang, og veier drøye 2,5 tonn. Kanskje unødvendig å nevne at slike dimensjoner, samt høyt hevet førerposisjon, gir en følelse av å være konge på veien?

Mercedes-Benz ML

Pris fra: 916.700

Den tredje Mercedesen på lista er bygget på samme basis som R-klasse, men har en litt annen form. Det viser seg at også Mercedes' mellomste SUV hevder seg når det kommer til bagasjeplass. SUV-er pleier vanligvis ikke å ha like god plass som det ser ut til - men de største har mer enn nok plass.

Også de to neste plassene er okkupert av SUVer. Den neste på lista er Audi Q7, og under der finner vi Range Rover Sport. Deretter følger den første stasjonsvognen - Mercedes E-klasse.

© FOTO: HM Arkiv

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Test: Kia Soul Electric, 2014

Et meget godt elbil-kjøp

Med god rekkevidde, markedets kanskje beste garantiløsning for elbil og uslåelig pris, framstår Kia Soul Electric som et veldig godt elbil-kjøp.

Mercedes C180 stasjonsvogn, 2014

Gir deg luksusfølelsen bak rattet

Mercedes-Benz C180 stasjonsvogn låner stil og teknikk fra luksusbilen S-klasse. Men for å få det beste ut av bilen, er det en ting du skal passe på.

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout er høyere og mer robust enn en vanlig bil med 4WD. Og mye bedre å kjøre enn en SUV.

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert

Nye Toyota Aygo er mer spennende og bedre enn forgjengeren, men vi tror ikke den kommer til å selge noe særlig i Norge.