Det er en anelse forutsigbarhet omkring ankomsten av SLS AMG Roadster.

Ikke misforstå: Vi ønsker den gjerne velkommen blant de andre superbilene. Men den mangler den ene tingen som gjorde oss litt øre da vi møtte hardtop-versjonen, nemlig måkevingene.

© FOTO: Daimler AG

Det er ikke lett å se hva Mercedes kunne gjort for å beholde dem da taket forsvant. Roadsteren måtte nok uansett klare seg uten, og dermed er det uunngåelig at TopGear ikke umiddelbart kjøper ideen.

Særlig siden den ikke kommer før i november, og koster mer enn takversjonen. Så du betaler mer for ikke å ha de supre dørene..

© FOTO: Daimler AG

Men kanskje vi ikke skulle ta det så tungt, for alle de andre tingene vi elsker SLS for er der fremdeles. Først og fremst har den sin 6,2-liters 570-hesters V8, og vi må også nevne fjæringen med doble ønskebein og rammeverket i aluminium.

På grunn av lettvektskonstruksjonen er den 1660-kilos roadsteren bare 40 kilo tyngre enn coupeen.

=

© FOTO: Daimler AG

Mercedes antar (sikkert riktig) at roadsteren ikke trenger den hverdagslige nytteverdien til SL-versjonen, så vi har et lerretslokk i stedet for noe mer solid og vrient å brette unna.

Taket pakker seg bort selv på bare 11 sekunder, og tar bare tre liter av det 176-liters bagasjerommet. Du kan også operere taket i fart, og få det i svart, beige eller rødt.

© FOTO: Daimler AG

Andre detaljer er nye mattsvarte 20-tommers hjul, og en AMG Performance mediapakke som ekstra. Denne gir deg mobilt internett samt en haug med rå informasjon: Dreiemoment, motortemperatur, lufttrykk i hjulene, g-kraft og rundetider.

Kjekt når du måler tiden mellom Cannes og Monaco.

Les også:

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!