Audi A4 facelift:

Oppdatert storselger fra Audi

Nye designdetaljer og mer effektive motorer - det er essensen i Audi A4s facelift. Klar i januar.

NY FRONT: A4 får nye fronlys og frontspoiler.
NY FRONT: A4 får nye fronlys og frontspoiler.
Sist oppdatert

Hele Audi A4-familien - A4, A4 Allroad og S4 - revitaliseres nå, sånn cirka halvveis inn i antatt livsløp (lansert i 2008), og blir mer lik storebror A6.

For stasjonsvogn-landet Norge er A4 Avant den absolutt mest interessante versjonen. Den får betydelige designendringer foran og bak, med mer buet panser, endret singelframe-grill som møter linjene til nye og smalere lykter, samt ny frontspoiler-løsning med større luftinntak og nye rektangulære tåkelykter.

A4 Allroad har beholdt de runde tåkelysene, men har nye frontlykter med LED-lys formet som en stripe.

Også interiøret i A4 er oppgradert. Rattet er nytt, instrumentpanelet er oppgradert, og her lover Audi at flere funksjoner skal kunne opereres enklere og mer intuitivt (MMI opereres f. eks. nå via fire knapper, ikke åtte). Du har nye fargevalg og infotainment-systemet er oppgradert med mulighet for tilknytning til Google Earth og egen WLAN-sone.

En viktig sikkerhetsdetalj er det at et nytt standard infosystem også innbefatter "brake recommendation", som varsler om det registreres at du begynner å kjøre ukonsentrert.

NY HEKK: Også hekken på A4 får sine endringer, som smalere baklys.
NY HEKK: Også hekken på A4 får sine endringer, som smalere baklys.

Mer effektive motorer

Det kanskje aller viktigste er likevel motorene, som nå i snitt er blitt mer effektive, bruker i snitt 11 % mindre drivstoff, og slipper ut tilsvarende mindre CO2. Likevel har flere av motorene høyere effekt og dreiemoment.

2,0 TDI med 136 hk har for eksempel oppgitt en forbruk på 0,42 liter pr. mil i sedanversjonen. Og slipper ut 112 g CO2 pr. kilometer, noe som gir den et miljøbil-stempel etter dagens system. Interessant for mange er det sikkert at 2,0 TDI med 177 hk, quattro og S tronic automatgir også lanseres i første kvartal 2012.

Bensinmotorene er med nye avgiftregler blitt en smule mer interessante nå, og det er verdt å merke seg 1,8 TFSI som nå yter 170 hk, med et dreiemoment på 320 Nm. Her er drivstoff-forbruket redusert med 19 % i forhold til utgående versjon.

Dimensjonene endres bare ubetydelig, og bagasjeromsplassen er rimeligvis den samme som før.

A4 i delvis nye klær lanseres i Norge i januar. Prisene er ikke klare, men forvent kun små endringer i forhold til dagens priser.

Se video av A4 facelift her:

FÅ ENDRINGER: Ved første øyekast ser interiøret ut som før, men endringene finnes.
FÅ ENDRINGER: Ved første øyekast ser interiøret ut som før, men endringene finnes.
ALLROAD: Også Audi A4 Allroad får sine oppdateringer, men de er ikke fullt så synlige som hos A4.
ALLROAD: Også Audi A4 Allroad får sine oppdateringer, men de er ikke fullt så synlige som hos A4.

Les også:

Test Audi A4 Allroad 3,0 TDI 2010

Test Audi Q3 2,0 TDI 2011

Prøvekjørt Audi S4 3,0 T

Samtlige Audi-tester

Denne saken ble første gang publisert 27/10 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også