Tekniske data Audi S4 3,0T

  • Motor: V6 kompressor, bensin
  • Girkasse: Sekstrinns manuell el. sjutrinns S-tronic
  • Effekt: 333 hk ved 5500-7000 o/min og 440 Nm ved 2900-5300 o/min
  • Ytelser: 0-100 km/t på 5,1 sekunder, toppfart 250 km/t
  • Forbruk: 0,97 l/ mil ved blandet kjøring
  • Utslipp: 219 g/ km
  • Egenvekt: Ikke oppgitt
  • Lengde: 4710 mm
  • Bredde: 1820 mm
  • Høyde: 1400 mm
  • Akselavstand: 2810 mm
  • Pris: fra ca. 1 100 000 kroner

Opprinnelig var Audi S4 verstingen, men de siste årene har bilen snarere blitt bygd for å dekke gapet mellom hverdags-Audiene med A4 i spissen, og de mer kompromissløse og enda mer kostbare RS-modellene. Audi S4 har fremstått mer som en motorsterk cruiser enn et reinspikka leketøy, og det er her den nye skiller seg noe fra sine siste forgjengere.

Tekno-lastet

Fortsatt er den fullastet med utstyr, har all komforten den vanlige mann i gata trenger og ser akkurat så macho ut som en hvass hverdagsracer skal. Men Audi har også valgt S4 som arena for å vise ny teknologi, og det er nettopp på disse områdene de største endringene fra forgjengerne finner sted - i tillegg til den nye plattformen fra A4, som med lengre akselavstand fjerner litt av overhenget i snuta, et syndrom Audi har slitt med i alle år.

Les også:

Downsizing

Først og fremst er det snakk om downsizing; den velkjente og godt brukte V-åtteren på 4,2 liter har blitt byttet ut til fordel for en nyutviklet treliters kompressormotor. Den kjenner vi også fra "nye" A6, men i S4 yter den 43 hester mer, nærmere bestemt 333 - for øvrig 11 mindre enn åtteren kunne by på i forrige modell.

=

"Full sprut" mellom 2900 og 5300 o/min

Men momentet er derimot er hevet med 30 Nm, og ikke minst er det måten kraften leveres på som imponerer; man har nemlig "full sprut" tilgjengelig mellom 2900 og 5300 omdreininger i minuttet - heftig kurve for en sekssylindret bensinmotor.

Likevel oppgir Audi at bilen skal klare seg med 0,97 liter per mil på blandet kjøring, og at den "kun" spytter ut 219 gram CO2 per kilometer.

Video:

Til butikk - og bane

Motoren gir bilen masse kraft og flott lyd over et bredt spekter, men egentlig uten å kunne by på voldsomt med X-faktor. Men det gjør på en måte ingenting, siden S4 ikke er noe kompromissløs lekebil.

Derimot fremstår den som noe i nærheten av den perfekte hverdagsbil, som samtidig også duger til en dag på banen når anledningen byr seg. Den gjør jo tross alt unna hundre km/t på 5,1 sekunder¿

=

To girkasser

Potensielle S4-kunder har valget mellom to girkasser: en sekstrinns manuell og forholdsvis tettsteget variant, og en sjutrinns dobbelkløtsjkasse ved navn S-tronic. Manuell girkasse er nok fortsatt å foretrekke dersom du ønsker maksimal kontroll, siden S-tronic-kassen ikke kan overstyres eller låses i den manuelle modusen.

Til vanlig kjøring er sistnevnte derimot fortreffelig; den skifter gir lynraskt og effektivt, samtidig som det hele skjer komfortabelt og mykt. Denne girkassen er en videreutvikling av sekstrinnskassen vi kjenner fra før, og ble først presentert i kompakt-SUVen Q5.

Sportsdiff

Helt nytt i Audi-sammenheng er sportsdifferensialen vi finner som ekstrautstyr på S4. Den jobber på mange måter litt omvendt av et tradisjonelt ESP-system, ved å overføre krefter til det bakhjulet som befinner seg i yttersving, der belastningen er størst. Faktisk kan hele 100 % av momentet overføres til ett hjul bak; dette skal gi bedre stabilitet og gjøre bilen mer presis på vei inn i svingen.

Audi selv forteller at dette kan medføre understyring, noe vi etter kjøring på bane kan skrive under på. Dette er kanskje ikke å foretrekke på en utpreget sportslig modell rent underholdningsmessig, men at S4 er en bil det er enkelt å kjøre effektivt med? Definitivt

=

Koster skjorta x 3

Informasjonskonsulent Marius Tegneby hos den norske importøren Harald A. Møller, kan fortelle at bilen vil koste snaut 1 100 000 kroner, eller omtrent tre gjennomsnittlige årslønner, om du vil. Så noe allemannseie blir dette ikke; man håper å få solgt ti S4 i løpet av 2009.

Den stive prisen til tross, er det ikke vanskelig å skjønne at folk ønsker å ha en S4 i garasjen. Den er diskré og grom å se på, har en nydelig og frisk kompressormotor, kjører godt og velbalansert, samtidig som den har komforten og utstyret du ønsker deg hvis du har råd.

For deg som ønsker enda hvassere kjøreegenskaper og mer krutt, vil det komme en RS4 litt senere i denne modellens livssyklus, men når og med hvilken motor har vi ikke noe svar på i denne omgang.

Les også:

Prøvekjørt BMW M3 kabriolet: Første BMW med M DKG Drivelogic

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!