Sørkedalen 23062010 Skoda Fabia TSI=

BENSINMOTORER: Tre fjerdedeler av norske bilkjøpere velger i dag dieselmotorer. Snart blir de imidlertid dyrere, og da kan små bensinmotorer som dette ta over. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Regjeringen har signalisert at dieselbiler vil bli dyrere fra og med neste år. Akkurat hvordan dette vil gjøres vet vi ikke før statsbudsjettet legges fram 6. oktober. Det som er sikkert, er at bensinbilene vil få en mer konkurransedyktig pris.

Lokal forurensing

I dag baseres engangsavgiften på tre komponenter: Vekt, effekt og CO2-utslipp. NOx- og partikkelutslippene, som fører til lokal forurensning, tas ikke med i beregningen. Dieselbiler har en høyere andel av dette enn bensinbiler, men CO2-utslippet er derimot lavere enn på tilsvarende bensinbiler.

I 2007 la regjeringen om til dagens avgiftssystem, men det ser altså ut til at de nå også vil ta hensyn til den lokale forurensningen som følger av at flere og flere velger dieselbiler. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at hele 74,8 prosent av bilene som er solgt hittil i år har dieselmotor under panseret. Dette førte blant annet til restriksjoner på kjøring i Bergen i vinter, og det kan føre til det samme i Oslo når kulda melder seg.

Utvikling på bensinfronten

De siste årene har imidlertid bensinbilene hatt en voldsom utvikling. Såkalt downsizing er i vinden, og det betyr at man får mindre bensinmotorer med overladning. Dermed får man vesentlig lavere forbruk og høyere dreiemoment. To av tingene som har gjort dieselmotorer populære de siste årene.

Under har vi samlet tester av biler med små turbomotorer. Gjennomgangstonen er at disse fungerer utmerket, og har positive sider som på mange måter veier opp for et forbruk som er litt høyere enn på dieselmotorer.

Les også:

Disse bilmerkene bryter oftest sammen

Nå blir det enklere å finne best forsikring

Her er de 15 beste bruktbilkjøpene

Les hele saken

Noen av produktene vi i Klikk.no tester kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!