Høsten kan skape lumske forhold på veiene. Selv om det kan være høye temperaturer på dagen, fryser det gjerne til på kvelden og natta. Det betyr glatte partier - som kanskje til og med forblir glatte hele dagen, om de ligger i skyggen eller i høyden.

Det nærmer seg med andre ord tid for å vurdere dekkskift. Er dekkene du har gode nok?

Litt om reglene rundt dekk: Vinterdekk, enten de har pigger eller ei, er dekk framstilt spesielt for vinterkjøring - og de er merket med dette - med mønsterdybde på minst 3,0 millimeter.Piggdekk kan brukes fra 1. november til første mandag etter 2. påskedag. I de tre nordligste fylkene kan piggdekk brukes fra og med 16. oktober til og med 30. april.

Men husk at kravet om tilstrekkelig veigrep veier tyngre enn fristene for når piggdekk og kjetting kan benyttes, hvis føreforholdene krever det.

Hvis kjøretøy til og med 3500 kg utstyres med piggdekk, er hovedregelen at man skal ha piggdekk på alle hjul. Dekkene må være godkjente for bilen din. Informasjonen finner du i vognkortet, og skal samsvare med merkingen på dekket.

Les også: Slik leser du bildekket riktig

=

DEKK: Snart er tiden ikke for å legge om til vinterdekk. FOTO: Newspress

Minimum 3 millimeter mønsterdybde

Tåler dekkene dine en våt høst og en glatt vinter? Det er veldig fort gjort å sjekke dette, og det koster minimalt.

Les også: Slik måler du mønsterdybden.

Sommerdekk skal ha en minimumsdybde på 1,6 millimeter. Vinterdekk skal ha en minimumsdybde på 3,0 millimeter. Vi anbefaler på det sterkeste at du bytter dekk når mønsteret i sommerdekkene er 3,0 millimeter, og 5,0 i vinterdekkene.

Sjekk også lufttrykket. Mange kjører rundt med altfor lite luft i dekkene. Dette er både trafikkfarlig, gir økt slitasje på dekkene, og høyere forbruk. Å sjekke lufttrykket koster ingen ting hos din nærmeste bensinstasjon. Riktig dekktrykk finner du i instruksjonsboka, på en klistrelapp i tanklokket eller i førerdøra.

=

MÅLER: Kjøp en mønsterdybde-måler på din nærmeste bilrekvisitabutikk. Trekk heller fra enn å legge til © Knut Arne Glesne

NAFs råd ved hjulskift:

* Sett bilen på et rett underlag - helst ikke på løs grus.

* Trekk til håndbremsen.

* Ha en god jekk, plasser den riktig, se instruksjonsbok.

* Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk, det kan føre til alvorlig klemskader.

* Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.

* Plassere hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.

* Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil. Sjekk instruksjonsboka for din bil. Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.

* Sjekk lufttrykket på kalde hjul.

* Etter noe tids kjøring bør du sjekke om hjulmutterene/boltene sitter.

Kjenner ikke kravet til mønsterdybde

En undersøkelse som NAF gjennomførte i fjor avdekket at mange tar sjansen på å kjøre med sommerdekk på vinterføre. Ti prosent av de spurte i undersøkelsen svarte at de hadde gjort det.

Flere menn enn kvinner svarte at de hadde kjørt med sommerdekk på vinterføre. Mer enn halvparten kjente ikke minstekravene til mønsterdybde.

- Det er bedre at bilen ikke starter enn at man kjører på dårlige dekk, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Undersøkelsen viste også at flere menn enn kvinner kjenner kravene til mønsterdybde. Av de spurte var det 40 prosent av kvinnene og 12 prosent av mennene som ikke visste hva minstekravet var.

- Sjåførene skal etter loven sjekke at bilen er skodd etter føreforholdene, og det er en del av pensum når du tar førerkort, sier Engebretsen.

Les også: Piggdekk eller piggfrie?

Les også: Mangler bilen din ESP? Kjøp piggdekk

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!