Nye biler fra Kroatia er ikke det vi er mest vant til. Landet har faktisk ingen bilindustri per dags dato, men det ser altså ut til å endres nå. På Frankfurt-utstillingen viser selskapet Rimac Automobili frem en konseptbil. Og det er ikke en hvilken som helst konseptbil. Dette er en elbil med vanvittige 1088 hester og 3800 Nm.

En av fordelene med elektrisk drevne superbiler, er at maksimal kraft er tilgjengelig helt fra stillestående. Det betyr at hvis denne bilen er reell, råder høyrefoten over 3800 Nm i lyskrysset. Det er mer enn tre ganger så mye som i hyperbilen Koenigsegg Agera R! Ifølge Rimac skal bilen klare sprinten til hundre på ekstreme 2,8 sekunder, og toppfarten skal være elektronisk begrenset til 305 km/t. Akselerasjonsmessig er dette i samme gate som verdens raskeste bil, Bugatti Veyron Super Sport.

=

KARBONKERAMISKE BREMSER: Voldsomme bremser skal sørge for stoppkraften, men hinter samtidig om at dette ikke blir noen billig bil. © FOTO: Rimac Automobili

Rekkevidde på 60 mil

Ifølge produsenten skal batteriene ha en rekkevidde på 60 mil, men som alltid varierer det med kjørestil. Vi tviler på at de vil holde så lenge hvis du utnytter kreftene fullt ut. Det ser ut til at et sett med karbonkeramiske bremser skal stå for stoppkraften.

Om denne bilen noen gang kommer på markedet, og i så fall når, er fortsatt uklart. Drømmeprosjekter som dette har vi sett mange av opp gjennom årene, og dessverre er det bare et fåtall som faktisk kommer i produksjon.

På den annen side var det nok mange som sa det samme da Koenigsegg viste frem sin første bil på Paris-utstillingen rett etter årtusenskiftet. Hvis bilen kommer i produksjon, så blir det nok en bil for de få. De nevnte bremsene er for eksempel ikke billige. På en Mercedes SLS AMG koster slike bremser alene rundt 100.000 kroner.

Les også:

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Tre biler for den travle familier

Test deg selv: Kan du parkeringsreglene?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!