Bare gjør det. Avskriv disse futuristiske Ferrari-konseptene - tegnet av studenter på verdens mest prestisjetunge designskoler på oppdrag fra Maranello som ønsket visjoner om Ferrari i 2025 - som hjernespinn og tegneseriefantasier med like stor realisme som en teletransporter.

Og du har rett. Legeringer som skifter form og frontruter i nanostoff vil ikke komme på noen som helst bil på 50 år, for ikke å snakke om 14.

Men prinsippene som skapte disse konseptene - forbedret effektivitet og fart gjennom glatt aero, redusert vekt og alternative energikilder - er midt i blinken.

Superbilen uten bensin er nærmere enn du kanskje tror. Ferrari har allerede prøvd ut en hybrid, og stol på oss: Hyperbiler hvor penger ikke teller, vil bruke hydrogenteknologi lenge før gjerrige familiebiler.

Og tenk deg oddsene du ville fått i 1997 om du satset på at Ferrari ville bygge en firehjulsdrevet fireseter innen 2011. Mye kan endres på 14 år...

Se bildene under eller i bildekarusellen øverst i saken!

Les også:

Ferraris syke verden

Ferrari har lagd tidenes råeste familiebil - Top Gear har kjørt den!

Richard Hammond kjører Ferrari 550

.

TROFEO, BARCELONA: Designet for å konkurrere i en hel-elektrisk racingklasse. Har en latterlig bart. FOTO: Produsent

P27, SEOUL: Går på hel-elektrisk bensinkraft. Passasjerer i forsetet blir varme og sinna på lange turer. FOTO: Produsent © Produsen

XEZRI, TORINO: Luftinntaket har turbiner som lager strøm til innvendig utstyr. FOTO: Produsent

ACHILLEO, DETROIT: Hybrid-assistert V10 høres mulig ut. Kabin i nanopartikler som endres fra opak til transparent? Mindre mulig. FOTO: Produsent

DRAKE, JIANGNAN: Overvåker førerens hjerte og pupiller, og skifter form i henhold til det. Føler du deg sint? Lag deg en superbil! FOTO: Produsent

PEGASO, TORINO: Kan kjøre selv takket være en hyper-intelligent autopilot-teknologi. Du kan gjerne kappkjøre mot autopiloten, men du vil tape. FOTO: Produsent

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!