For mange er 200 000 kroner en slags magisk grense når de skal kjøpe bil. I dette prisleiet er det vanvittig mye å velge blant, og ofte kjemper fornuften og følelsene en innbitt kamp om å vinne lommebokens gunst.

Du kan for eksempel finne en tilårskommen stasbil som kanskje har tapt seg mange ganger i verdi, men oppfyller drømmer og får naboen til å kikke en ekstra gang opp i oppkjørselen din.

Men selv om flere av disse tidligere uoppnåelige drømmeobjektene nå frister med lave prislapper og masse snadder, kan bilholdet bli like skremmende som inngangsbilletten er hyggelig. Ofte har de gått langt, og er ikke akkurat de rimeligste å mekke på hvis, eller rettere sagt når, ting begynner å falle fra hverandre.

Flunkende ny

Så hvorfor ikke rett og slett gå for en kliss ny bil? Kjipt, sier du? Lite motorkraft? Tja, det kommer an på øyet som ser. Det er nemlig svært mange fine biler å få for godt under 200 000 kroner, enten du er singel og på jakt etter en kjøreglad morobil, eller du som fersk familiemann har startet søket etter din første familiebil.

Vi har plukket ut fem biler som til dels dekker ulike behov.

MORSOMT INTERIØR: Retroinspirert og smårotete dashbord i Mini One D. © Terje Bjørnsen

Mini One D - 192 400 kroner

"Noe av det beste du får til under 200 000 kroner", skrev fagredaktør Terje Bjørnsen da vi testet den minste dieselvarianten av Mini høsten 2010. Bilen fikk en femmer på terningen, blant annet på grunnlag av glimrende kjøreegenskaper og det rekordlave drivstofforbruket bilen hadde i vår test.

Når bilen i tillegg byr på solide ytelser, blir opplevelsen svært så morsom. Og så er det noe med sjarmen bare en Mini kan by på. Anbefales på det sterkeste dersom du ikke har spesielt store plassbehov. Vær oppmerksom på at du fort ryker på noen tusenlapper i ekstrautstyr dersom du ikke vil ha en bil ribbet for snadder.

Mini One D

KJØREGLAD: Mini One D imponerer med lavt forbruk, underholdende kjøreegenskaper og en hyggelig pris. © Terje Bjørnsen

Skoda Fabia stasjonsvogn - 193 500 kroner

Dette er en liten, undervurdert stasjonsvogn det er lett å glemme i den store jungelen av familiebiler. Den er bygget på samme plattform som Volkswagen Polo, og deler selvfølgelig veldig mange av komponentene med den. Bilen er velkjørende og komfortabel, og har den samme 1,6-liters dieselmotoren med common rail-teknologi som vi finner i en rekke andre konsernprodukter. Den er både fleksibel, nøysom og forholdsvis stillegående.

Den byr ikke på så gedigen plass som de større familiestasjonsvognene, men kan duge for småbarnsfamilier som har kvittet seg med bakovervendte barneseter og dypvogna. De 90 dieselhestene holder forbruket nede på 0,48 liter per mil på blandet kjøring (oppgitt tall), og kvaliteten har på Skoda-produkter generelt vært god.

Importøren har også innført fem års garanti. Det trygger bilholdet, siden bevisbyrden de første fem årene da ikke ligger hos kunden. Men også her kan du lett øke prisen på bilen med litt ekstrautstyr. Til gjengjeld koster utstyret langt mindre enn de samme tingene gjør på en Volkswagen- eller Audi-modell.

FULLVERDIG STASJONSVOGN: La gå, Skoda Fabia stasjonsvogn er en liten bil. Men den duger fint for en liten familie dersom plassbehovene ikke er av de største. Den kan bli din for under 200 000 kroner. © FOTO: Skoda

Kia cee'd SW 1,4 CVVT Classic - 199 900 kroner

Kias prisgunstige stasjonsvogn må med, av flere grunner. For det første er den rommelig, siden stasjonsvogna er drøyt 20 cm lengre enn kombimodellen og sluker både unger og bagasje uten problemer. For det andre har den sju års garanti, som er markedsledende. Det borger for et hyggelig bilhold. Ellers er ikke bilen klasseledende på spesielle områder, men gir en meget god totalpakke til lav pris.

Skal du ha en cee'd til under 200 000 kroner, er det en 1,4-liters bensinmotor som er alternativet. Vi har kjørt den med manuell girkasse, og hadde en god opplevelse. I denne bilen er det en trinnløs automatkasse, så da slipper du giringen selv. Også hos Kia er prisene på ekstrautstyret hyggelige.

GARANTIKONGEN: Med syv års garanti og et rommelig interiør, appellerer Kia cee'd til mange småbarnsfamilier der pris er et viktig argument. © Kia

Fiat Panda 4x4 - 189 900 kroner

Firehjulsdreven bil til under 200 000 kroner - er det mulig?

Ja, det går faktisk an, men ikke forvent deg noen Range Rover. Dette er en knøttliten bil, der baksetet helst ikke vil huse passasjerer, og bagasjerommet heller vil ha en pose med mat enn familiens feriebagasje. Likevel er det en morsom liten tass, og vi snakker jo tross alt om en ny 4x4 til under 200 000!

Vi siterer biljournalist Atle Gulbrandsen etter hans test av en dieseldreven Panda 4x4 i 2008: "Å kjøre en Panda er som å dra på charterferie. Billig, annenrangs, men også litt morsomt".

Testbilen den gangen var en 75-hesters dieselmodell , men skal du nøye deg med å bruke 189 900 kroner, er eneste alternativ en 1,2-liters bensinmotor med 60 viltre foler under panseret. Til gjengjeld er Pandaen lett, og den klarer seg med en halvliter på mila ved blandet kjøring. Dessuten har RSA, som er importøren av Fiat, nylig offentliggjort at alle deres biler får fem års garanti som gjelder inntil 100 000 kjørte kilometer.

FRAMKOMMELIGHET: Med Pandaens 4x4 er du nærmeste sikker på å komme opp den siste kneika på hytteturen. Minuset er at bilen er trang, og oppleves noe gammelmodig. © Fiat

Audi A1 1,2 TSI - 188 200 kroner

Vi kalte A1 verdens beste småbil etter en test høsten 2010, og ble ikke noe mindre glad i den etter en ny test av modellen med 1,4-liters turbomotor og DSG-girkasse. Ok, det er ikke mange som velger å kjøpe en Audi totalt ribbet for utstyr. Likevel tar vi den med, først og fremst fordi A1 er en god bil, og fordi den har en motorperle under panseret.

I denne versjonen er den riktignok nedtrimmet etter alle miljøkunstens regler, til usle 86 hester. Likevel har den 160 Nm å rutte med, og skal spurte til 100 km/t på under tolv sekunder, og forbruket er oppgitt til 0,51 ved blandet kjøring.

A1 er en fryd å kjøre. Litt stiv for kosekjøring, men nesten like underholdende som "fasiten" Mini i svingene. Med litt ekstrautstyr på plass oser interiøret høy klasse, og utseendet vekker oppsikt. Men den er trang, og som designsmåbiler flest ikke bygget for å tilfredsstille baksetepassasjerer.

Og som nevnt innledningsvis: Regn med å bruke noen titusener på ekstrautstyr for å få en akseptabelt utstyrt bil. A1 priser seg dermed litt ut i denne sammenhengen, men gir til gjengjeld det lille ekstra en jålete småbil skal.

SJARMØR: Audi A1 overbeviser på mange områder, men blir fort dyrere enn 200 000 kroner med litt utstyr. © Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!