Å kjøpe nybil i 2011 er rent økonomisk en sikker affære. Bilene har bedre nybilgaranti enn noen gang, og du er i stor grad sikret mot økonomiske overraskelser ut garantitiden som ofte er fem år (Kia har syv års garanti og enkelte importører tre år).

I første omgang velger folk bil ut ifra pris, deretter kommer personlige behov. Bilens praktiske kvaliteter står ofte høyere i kurs enn for eksempel kjøreegenskaper, design, utstyr, komfort osv.

Men selv med en øvre grense på 400.000 kroner er det fortsatt veldig mange alternativer å velge mellom. Derfor har vi testet over 80 bilmodeller til under 400.000 kroner, og kåret de beste og de dårligste. Tyske biler dominerer toppen av lista.

Grundige tester

Alle de 82 bilene vi har testet gått gjennom en fast testrutine som inneholder akselerasjonstest, støymåling, elgtest, bremsetest og ikke minst forbrukstest på variert norsk vei. En samlet jury i Vi Menn Bil har ut ifra testresultatene satt karakter på bilmodellene fra 1-6.

Alle bilene er testet i løpet av 2010 og 2011, og er alle aktuelle i dagens marked.

De beste:

Tyske biler er godt representert på lista over de beste bilene. Utenom Skoda som er Tsjekkisk, men er under vingene til Volkswagen-konsernet, er alle bilene tyske. Legg også merke til at én bilmodell, Audi A1, har to forskjellige motorversjoner på lista.

Klikk på bilmodellnavnet for å lese testen.

BILMERKE

MODELLBETEGNELSE

PRIS FRA, KR:

KARAKTER

Skoda

Fabia 1,2 TSI

189 700

6

Audi

A1 1,6 TDI

207 000

6

Audi

A1 1,4 TFSI S Tronic

226 100

6

Ford

Focus 1,6 TDCi

236 600

6

VW

Golf 1,6 TDI BMT

256 000

6

Mercedes

C 180 CDI aut sedan

343 000

6

.

Bilene med 5 og 4 i terningkast finner du ved å trykke her.

.

De dårligste bilene finner du ved å trykke her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!