Offisielt er BMWs Vision ConnectedDrive kun en designstudie, et showprodukt som viser massevis av ny bilteknologi-galskap. Toseteren er proppfull av en skremmende mengde elektronikk som vil bli vanlig på veien i løpet av noen få år. Eksempler er et 3D headup-display som kan vise vanskeligheter lenger fremme på veien, et sikkerhetssystem som bruker wi-fi til å snakke med andre biler og på den måten oppdage kollisjonsfare, og et navianlegg som kan bestille teaterbilletter, finne parkeringsplass eller fortelle deg om møter du ikke bør dra på.

Uoffisielt, derimot, er dette BMWs første steg mot en roadster som er mindre enn Z4. Den "lagdelte" stilen til BMWs designsjef van Hooydonk, med glatte overflater og skarpe kanter som kanaliserer lufta over bilen, er ett indisium på det.

Konseptbilens dører er derimot inspirert av pussigheter fra åttitallets Z1-roadster. Den ytre delen av dem glir forover, mens den indre glir bakover, og derfor kan Vision kjøres med dørene åpne.

BMW avslører ingenting om konseptets motor eller hvilke hjul kreftene går til. Men tro ikke at den får bakhjulsdrift, for en forhjulsdreven BMW med basis fra neste generasjon av Mini er ventet å komme i 2014. Det betyr at størrelsen blir perfekt til for eksempel en Audi TT-rival.

LES OGSÅ:

VW XL1 bruker mindre enn desiliteren på mila

Slik skifter du hjul som en proff

Vi har testet chiptrimming

=

MINDRE ROADSTER: Ryktene om en roadster som plasserer seg under Z4 ahr svirret lenge.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!