I dag har Audi sluppet de første bildene av det som kan være årets mest spennende SUV-nyhet. Her er Q3!

Audi har hatt stor suksess med Q5, som vi selvsagt har testet. Og nå kommer merket med en enda mindre SUV, Q3. I følge importør Harald A. Møller AS vil den bli lansert i Norge i oktober, og prisene er pr. i dag ikke klare.

Men dette er åpenbart en modell som skal gå rett i strupen på BMWs mestselgende modell for tiden, X1 - en bil som i følge vår test blir en tøffing for Audi Q3 å bryne seg på.

Q3's strategiske mål er 4,39/1,83/1,60, og de tilsvarende målene for X1 er 4,45/1,79/1,54. Q3 blir altså litt kortere, bredere og høyere enn X1, med en litt tydeligere SUV-profil.

- Vi ser på Q3 som litt mer SUV-aktig enn X1, men vi kan ikke nekte for at mange av våre forhandlere har ønsket seg en konkurrent til X1, og at Q3 blir det, sier Marius Tegneby hos Harald A. Møller AS.

Bagasjeromsvolumet for Q3 er på 460 liter (420 for X1), og kan ved nedfelling av seterygger utøkes til 1365 liter (1530 for X1).

Hvordan Q3 vil posisjonere seg prismessig får jo bli (kvalifisert) gjetning. Men X1 har en innstegspris på 360 000 kroner (2WD), mens de fleste som selges koster betydelig mer - gjerne en halv million pluss.

Til å begynne med lanseres Q3 med tre forskjellige motoralternativer: 2,0 TFSI 170 hk quattro manuell / 2,0 TFSI 211 hk quattro s-tronic / 2,0 TDI 177 hk quattro s-tronic. Senere kommer en forhjulsdrevet 2,0 TDI med 140 hk og manuell girkasse.

Men storselgeren i Norge blir antageligvis samme TDI-versjon med quattro (80 % av BMW X1 selges med 4WD). Det er ikke bekreftet at en slik versjon skal produseres, men etter hva vi erfarer skjer det, og vi tipper den er på det norske markedet i starten på 2012.

Selvsagt skal Q3 ha materialkvalitet som seg hør og bør en premium-SUV, og som vanlig er når en lillebror fødes, kan dyre og avanserte førerassistansesystemer arves fra Q5 og Q7, men da nok primært i form av dyrt ekstrautstyr.

Les også:

Alle våre Audi-tester

De beste folke-SUV'ene

Spar penger på SUV med 2WD

Audi-eiere mest fornøyd

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!