De største og dyreste modellene til prestisjemerkene koster veldig mye penger. Så er de også svært komfortable, de har kjøreegenskaper i høy klasse, og de har massevis av utstyr.

De er rett og slett deilige.

Bilene som selges er gjerne også kraftig motoriserte, og stappet med flott og avansert ekstrautstyr - dette er tross alt biler for de som ønsker ganske mye ekstra. Selv om totalprisen blir heftig.

Men selv om bankkontoen ikke bugner av penger, behøver du ikke å la slike biler forbli en fjern drøm.

Del denne saken på Facebook og Twitter:

Del

Dyre billigbiler eller billige, dyre biler?

Verdifallet på slike biler er stort og brått. Delvis fordi kjøperne har en tendens til å bytte bil litt oftere enn snittet - og da til noe nytt. Særlig brått blir prisfallet når det kommer en ny generasjon av bilen.

Dessuten er driftskostnadene for biler av denne typen gjerne høye, både hva servicekostnader, dekk, drivstofforbruk og forsikring angår. Enkelte av bilene kan kun få service på utplukkede merkeverksteder, og spesialdeler og behov for bruk av spesialverktøy koster penger - og gir deg få muligheter til å velge verksted fritt.

Likevel finnes det gode muligheter til å nyte livet i en ordentlig stasbil for overraskende lite penger.

HERLIG: Audi A8 er en herlig bil. Om du går noen år tilbake i modell, er de også billige.

Avansert luksus

Audi A8 har alltid vært en flott bil, og den er avansert. Den gir en flott kombinasjon av komfort, kjøreglede og luksus. Bilene er gjerne også godt motoriserte, og mange har drift på alle fire hjul. Bilen har gjort det godt i våre tester, de ferskeste av disse kan du lese her.

En ny A8 koster i dag fra 1 074 900 kr. Da har den en trelitersdiesel, firehjulsdrift og automatgir.

AutoDB finner vi et knippe A8 til svært hyggelige priser. I skrivende stund blant annet en pen 1997-modell, riktignok med 2,8-liters bensinmotor og forhjulsdrift, og 289 000 km på telleverket, men med automatgir og mye utstyr. Prisen er 89 000 kr.

En 1999-modell med 4,2-liters V8, firehjulsdrift og automatgir, pluss mye utstyr, selges for 197 415 kr. Km-standen er 228 900 kr.

Om du vil ha noe mye nyere, må du naturligvis også ut med mer penger. Men en 2007-modell 4,2 TDI, med diesel-åtter på 326 hk, firehjulsdrift, automatgir og svært mye utstyr, kan bli din for 579 000 kr.

KJØREMESTER: BMW 7-serie er en nytelse på veien. Brukte slike koster ikke så veldig mye.

Sportslig stasbil

BMW 7-serie har tidligere vært den mest sportslige og kjøreglade premium-storbilen, men den er også særdeles komfortabel. Som konkurrentene finnes den med en rekke flotte motorer, og med mye tilgjengelig utstyr.

Dagens 7-serie, som du kan lese test av her, har priser fra 1 047 200 kr for en med trelitersdiesel, og da kommer naturligvis alt ekstrautstyr i tillegg.

Går du en generasjon eller to tilbake, kan du få 7-serie for veldig lite penger.

Annonser på AutoDB viser i skrivende stund en 1995-modell 740, med 286-hesters V8, og mye utstyr. Den har manuellgir, og er påkostet mye. Kilometerstanden er 257 000, og prisen er 135 000 kr.

En 1989-modell 750, med herlig V12 under panseret, kan bli din for så lite som 59 900 kr.

I den nyere og dyrere enden av skalaen finner vi en 2007-modell 730 dA med mye utstyr. Den har bare gått 42 000 km, og blir din for 546 440 kr.

NYTELSE: Mercedes Benz S-klasse er svært komfortabel.

Komfortluksus

Mercedes-Benz´ største modell, S-klasse, har alltid vært en ordentlig flott bil. Den er særdeles komfortabel, og de har motorer som står i stil til eksteriøret. Kundene har gjerne lastet bilene fulle av ekstrautstyr i tillegg. Og biler som dette blir gjerne ganske pent kjørt.

I dag koster en ny S-klasse fra 1 135 500 kr, med treliters dieselmaskin på 235 hk og automatgir. Vi har testet flere S-klasse-utgaver, og det kan du lese mer om her.

Du finner en 1991-modell med treliters bensinmotor for 69 000 kr på AutoDB. Den har da gått 322 000 km.

En 2002-modell S 320 i lang utgave, med massevis av utstyr og 206 000 km på telleverket, annonseres for 225 000 kr.

Og om du virkelig vil ha en stasbil, står det i skrivende stund en 2003-modell S 600 L med biturbo-V12 og 112 000 km i kjørelengde til salgs. Monsteret har 500 hk og 800 Nm, og den gjør 0-100 på 4,8 sekunder. Og den er naturligvis fullstappet av utstyr.

Slikt var ikke spesielt rimelig da det var nytt. Men nå kan du få den for 690 272 kr, ifølge annonsen.

ELEGANT: Jaguar XJ er en elegant bil som er god å kjøre.

Annerledes alternativer

Det finnes også andre alternativer enn de tre tyske. Hva med en Jaguar XJ? En nydelig, velutstyrt 1998-modell med 3,2-liters V8 som har gått 169 000 km blir din for 169 000 kr.

En Bentley Mulsanne S med svært omfattende utstyrspakke, fra 1992, står annonsert til 549 000 kr.

Fra et annet kontinent finner vi en 1997-modell Lincoln Town Car, med 4,6-liters V8. Den har rullet snaue 100 000 km, og koster 249 557 kr.

FLOTT: Interiøret i en S-klasse - som nå selges mye rimeligere enn da den var ny.

Potensielt sur svie...

Dette var bare noen av bilene som står annonsert i skrivende stund. Det dukker stadig opp nye annonser på slike biler, og fellesnevneren er at de er ekstremt mye billigere når de har fått noen år på baken enn da de var nye. De kan gi svært mye bil for pengene - men de kan også by på svært store utgifter. Særlig om du vil holde bilen i absolutt perfekt stand.

På den annen side kan litt eldre stasbiler være velegnet for deg som ønsker en ordentlig godbil som skal fungere i en periode - til en lav kilometerpris. Om noe småtteri går i stykker, så la det være. Pass på det tekniske, og ikke finn på å tulle med sikkerheten, men la være å ordne det som egentlig ikke har så stor betydning. Da kan du få mange deilige mil i en bil mange vil sikle over, uten at det koster deg stort.

Les også:

Her er alle våre biltester

Luksus til lavpris

Folkelig luksus-SUV

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!