Hvert eneste år kommer det mange nye bilmodeller på markedet. En rask opptelling viser at 2010 kunne by på rundt 100 nye og oppgraderte modeller, og det er lite som tyder på at det vil bli noe særlig mindre i 2011. Den hele og fulle oversikten over hvilke biler som vil bli lansert har vi ikke enda, men en god del modeller har likevel blitt vist frem allerede - enten som nesten ferdig konsept, eller som produksjonsmodell.

I tillegg til modellene som er nevnt her, er det en hel del andre spennende nyheter på vei. Blant annet kommer den mye omtalte plug-in-hybriden Opel Ampera endelig i salg. For de som er mer opptatt av hestekrefter, kan BMW friste med både en ny M5 og en M-versjon av 1-serie. Små-SUV-fansen kan glede seg til Audi Q3, og Volkswagen skal lansere en ny utgave av Beetle.

=

LITEN OG SPREK: BMW 1-serie M Coupé har en treliters sekser på 340 hester. Den skal bringe tankene til den legendariske M3-en fra 80-tallet.

Nissan Leaf

Dette vil bli den første helelektriske femseteren på markedet som faktisk er utviklet med tanke på eldrift. 2011 vil bli året hvor de alternative bilene virkelig gjør sitt inntog på markedet. Hittil har det i realiteten ikke vært noen elektriske valg for folk som trenger mer enn en bitteliten bybil.

Leaf kommer i salg til sommeren, men prisen er ikke klar enda. Det er ventet at den vil havne et sted mellom 250.000 og 300.000 kroner.

Peugeot 508

Peugeot 407 var ment å følge opp salgssuksessen til den voldsomt populære 406, men feilet totalt. Designet var nok ikke helt i tråd med kjøpernes smak, og det har de gjort noe med nå. 508 ser mye mer dempet ut enn forgjengeren, og det hjelper kanskje i jakten på kundene.

Peugeot har fått mye skryt for sine nyeste modeller, og det knyttes dermed store forventninger til 508. Prisen er ikke klar enda, men vi gjetter på at den vil ende på rundt 300.000 kroner for en stasjonsvogn med 1,6-liters dieselmotor når bilen kommer i salg til våren.

=

PRØVER IGJEN: Peugeot 407 floppet, men med 508 gjør Peugeot et nytt forsøk på å kapre kunder fra Passat- og Mondeo-kjøperne.

Ford Focus

Ford Focus har lenge vært blant de mest populære kompaktbilene i landet. I år har det blitt solgt i overkant av 2000 nye Focuser her til lands - til tross for at en ny modell er på vei. Bilen har lenge vært kjent for sine gode kjøreegenskaper, og vi håper at også den neste generasjonen vil være trivelig.

Prismessig vil nok bilen holde seg på samme nivå som dagens modell. Det betyr at man må punge ut med rundt 225.000 kroner for en versjon med en 90-hesters 1,6-liters dieselmotor.

=

GLOBAL BIL: Nye Focus vil være lik over hele verden.

Lexus CT 200h

Toyota, og dermed også Lexus, har lenge vært langt fremme på hybridteknologi. Tidligere har det likevel kun vært tilgjengelig for spesielt interesserte (Prius) eller de med mye penger (Lexus RX, GS og LS). Nå lanserer derimot Lexus sin første kompaktbil med hybridløsning. CT 200h skal være en premium kompaktbil, og vil dermed konkurrere med biler som Audi A3 og BMW 1-serie.

Prisen vil starte på 299.400 kroner, og vil dermed havne i omtrent samme prisleie som BMW 118i og Audi A3 med 1,4-liter på 125 hester og S-tronic.

Les også:

Årets råeste bilopplevelser

Bilene som er best i test

Slik kjører du på glatta

=

KOMPAKTHYBRID: Med konkurrenter som Audi A3 og BMW 1-serie, vil Lexus' nyeste komme inn i et tøft marked.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!