Hjertet har lyst på en ting, fornuft og lommebok tillater noe helt annet. Det klassiske dilemmaet når ny bil skal handles inn.

Valget mellom en fem år gammel bil du har lyst på, og en forholdvis ny bil du bare har litt lyst på, blir en vurderingssak der fonuften som regel trekker det lengste strået.

Men nå er det en gang sånn at bil for mange er mer enn et framkomstmiddel som skal frakte noe fra A til B, og det er da bilen du har lyst på kommer inn i bildet. Bilen som virkelig har egenskaper du ønsker deg. Den du gjerne tar en omvei hjem fra jobben i.

Hvor ble pengene av?

En rekke dyre biler holder seg faktisk uforskammet bra i pris, selv om en del av dem nok koster nokså mye å drifte med servicer, dyre reperasjoner og lignende. Se på en klassisk Porsche 911 for eksempel - den kan du ha det moro med, og kvitte deg med uten nødvendigvis å ha tapt masse penger. Men det finnes eksempler på det motsatte, der noen er mer ekstreme enn andre.

Vi har tatt en kjapp kikk på nett, og funnet fra noen bilmodeller til noen lunde fornuftig pris, som kostet vesentlig mer som nye biler for få år tilbake.

Mercedes E200 K

En deilig og komfortabel Mercedes-Benz med sterk og seig 1,8-liters kompressormotor, som ny kostet fra ca. 500 000 kroner FØR ekstrautstyr. Med andre ord kunne en slik bil fort vippe over 600 000 kroner med litt snadder innabords. Den prisen står i ganske sterk kontrast til 2004-modellen som nå ligger til salgs på Finn.no. Med fattige 73 000 km på telleren, og en prislapp på meget hyggelige 206 000 kroner, framstår dette som et kupp!

=

KJØREKONGEN: BMWs forrige 5-serie er en veldig moderne og flott bil sett selv i dagens målestokk. Og den kjører utrolig godt. © Andreas Handeland

BMW 520iA

En bensinmotorisert sedan er kanskje ikke det som er lettest å omsette videre, men du verden for en flott bil. Bak 520-navnet skjuler det seg en 2,2-liters rekkesekser, som byr på godt med krefter, et jevnt drag og flott lyd. Og kjøreegenskapene vet vi er meget bra, og moderne sett selv i dagens målestokk. Eksempelet vi har kikket på har kun gått 62 000 km, og er annonsert til 220 000 kroner, inkludert omregistreringsavgift. Løp og kjøp! Les alle våre BMW-tester her.

UNDER 200 000: En godt utstyrt 2-3 år gammel Saab 9-5 med diesel og automat, er godt mulig å sikre seg for under 200 000 kroner.

Saab 9-5 1,9 TTID

Jo, Saab sliter, og det er nok mye av grunnen til at man kan gjøre kupp på de fleste Saab-modeller om dagen. Storbilen 9-5 har kommet i ny versjon, og det bidrar selvsagt til at forgjengeren nå blir enda hyggeligere priset på bruktmarkedet. Vi har sett nærmere på en 2007-modell med diesel/ automatgir og 150 hester . Den har riktignok gått 160 000 km, men har alt av utstyr inkludert noen av bilverdenens deiligste skinnseter. Prisen på 195 000 kroner er sannsynligvis langt under halvparten av hva bilen kostet ny for tre år siden. Se bilen her.

Audi Q7 3,0 TDI

Audi Q7 er fortsatt kostbar, men enkelte biler har tapt seg voldsomt i pris på få år. Som ny kostet Q7 3,0 TDI rundt 850 000 kroner, men som vår test viste den gangen måtte man ut med rundt en million for en godt utstyrt bil. Hva bilen vi her har kikket på kostet ny, vet vi ikke, men den er godt utstyrt med BOSE-anlegg, skinn, navigasjon, infotainment-system og det hele. 140 000 km er langt for en 2007-modell, men det rettferdiggjør den hyggelige prisen på 595 000 kroner. Det er langt mindre enn du betaler for en passe utstyrt utgave av lillebror Q5.

Les også:

Fremragende comeback!

Vi har kjørt Porsches raskeste bil gjennom tidene.

Les alle våre biltester her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!