Men la oss like godt nevne det med en gang. Ford hevder at Start Concept - stilt ut ved bilmessen i Beijing - kun er en designstudie, og aldri vil bli serieprodusert. Samtidig snakker jo Ford om Start Concept som en slags idé rundt fremtidens bybil, som skal være liten, miljøvennlig og samtidig se bra ut.

Den nye tresylindrede motoren den bærer på, skal imidlertid i høyeste grad ut på veien. Den er en tresylindret enliters turbomotor (lagd etter teknologiske prinsipper Ford kaller EcoBoost), som i følge Ford skal levere samme kraft som en 1,6-liters firesylindret sugemotor.

Utslippet av CO2 skal være mindre enn 100 g/km, noe som i og for seg ikke er spesielt imponerende i en tid der stadig flere modeller kryper under denne magiske grensen (hvis det ikke er LANGT under, da).

Personlig synes vi nå uansett at Start Concept har en spennende design. Den skiller seg noe ut fra Fords tradisjonelle designfilosof, kinetic design (energi i bevegelse), og i farten ville vi heller tippet på at dette var noe som for eksempel Audi hadde kreert. Eller kanskje Saab?

=

Minimalisme

Likevel - designuttrykk er i stadig endring, og det er definitivt mulig å se Ford-gener i Start Concept. Og inspirasjonskildene Ford oppgir, er det ingenting å si på: Porsche 356 Speedster og Alfa Romeo Zagato SZ.

Forklaringen er at Start Concept skal ha minimalistiske løsninger, som i gamle dagers sportsbiler, der føreren ikke pådyttes mer knotter og knot enn hva som er nødvendig, for å konsentrere seg om, og nyte, selve kjøringen.

Og interiøret preges da helt klart av den nevnte minimalismen, med et instrumentbord og en midtkonsoll som er "skåret ut i ett stykke", med girspaken til en femtrinns manuell kasse plassert høyt oppe. Bryterne er stort sett plassert i midtkonsollen.

Ford har hatt som mål å lage denne konseptbilen på miljøvennligere vis, med færrest mulige typer av råmaterialer, og utstrakt bruk av komposittmaterialer og aluminium. Eksteriøret er laget av lette komposittmaterialer, med fargen bakt inn i materialene (som hos Thinks resirkulerbare plastkarosseri). Også setene er laget av komposittmaterialer.

=

Ensylindret motor

Men det er altså motoren som i realiteten er mest interessant her og nå, siden den etter alt å dømme vil bli å finne på markedet om ikke så lenge. Enliteren har pustehjelp av en turbo, og skal altså yte like bra som en 1,6-liters sugemotor.

Selve blokka er i tradisjonell støpejern, mens topplokket og bunnpanna er laget i aluminium.

Men clouet er altså EcoBoost-teknologien der små og mer miljøvennligere motorvolum, takket være turbomating og direkteinnsprøyting, fortsatt kan levere varene til oss som er glade i gode kjøreopplevelser.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!