=

© Nick Dimbleby

Artig at det finnes en nedtrimmet motor på mellom 800 og 1000 hk. Men så er det da også Bugatti vi snakker om!

Og den kommende drømmesedanen 16C Galibier vil få en litt snillere versjon av den åtte liter digre turbomatede (fire!) W16-motoren som står i Veyron. Den har som kjent 1001 hk.

Motoren kan også kjøres med etanol blandet i bensinen, men det kommer neppe til å få miljøvernere til å slå stiften i pur glede.

Galibier ble vist frem som en konseptbil i fjor, men Bugatti har latt en del potensielle kunder snuse på den, og mye tyder på at den kommer i en lavserieproduksjon.

I hvert fall må vi tolke det dithen, nå når Bugatti har sluppet flere bilder av Galibier - og nå med et annet fargevalg enn det konseptbilen hadde.

=

Eksklusivt flerbruksur

Det er temmelig sikkert at modellen som kan få klarsignal for produksjon når som helst, vil mer eller mindre være nøyaktig slik de siste bildene av den såkalte konseptbilen viser.

Altså kan vi vente oss en diger luksussedan - sikkert den sterkeste, raskeste, mest elegante og dyreste sedan som finnes.

Detaljene er mange og urfete. Ta for eksempel klokken på dashbordet, levert av den eksklusive sveitsiske klokkeprodusenten Parmigiani. Den står innfelt i bilens panel, men kan også tas ut og brukes som armbåndsur eller bordklokke.

Ekstremt dyr

Mens Veyron har fått sitt navn etter Pierre Veyron, som i 1939 vant 24-timers Le Mans i en Bugatti Type 57, har Galibier-navnet sin rot i en fordums spesialversjon av en Bugatti Type 57. Men Galibier er også navnet på etappen som ofte har vært den høyeste i Tour de France.

Hva en Galibier vil koste i Norge, vites selvsagt ikke. Men det ryktes om at den vil koste rundt en million euro utaskjærs, og med våre avgifter havner den i så fall fort på 15-20 millioner kroner.

Omtrent det du må ut med for en fet enebolig på Oslo vest, ei diger hytte på Trysil og ei luksushytte ved sjøen med en Princess 42 ved egen brygge. Til sammen!

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!