Sitter du virkelig godt i det, og vurderer en litt utradsjonell "investering", kan denne lista over verdens aller dyreste biler være verdt en titt. Sjansene er ørsmå for at noen med et åttesifret overskuddsbeløp på bok trenger denne guiden for å finne sin ultimate drømmebil, så lista er ment like mye for alle drømmerne der ute.

Kakse-magasinet Forbes lanserer hvert år listen over de ti dyreste bilene. Vi tenkte det kunne være artig lesning i vintermørket å se hva dem med nesa aller høyest i sky kjører rundt i.

TIENDEPLASS (ca. kr 4.400.000,-)

Den billigste av dem, SSC Ultimate Aero TT, koster ca 4.380.000 kroner før norske avgifter. SSC står for Shelby Super Cars, og bilen skal visst være verdens raskeste i serieproduksjon. Den kan potensielt komme opp i vanvittige 437,9 km/t (!) forutsatt at du har plass nok til å tømme sjettegiret. Bilens registrerte fartsrekord er dog på "kun" 414,2 km/t. Dette klarer den ved hjelp av aktiv aerodynamikk og en motor med 1.287 hestekrefter. For at Michelin Pilot Sport PS2-dekkene skal unngå å gå i lufta i disse ville hastighetene, blir trykk og temperatur konstant overvåket.

TIENDEPLASS: SSC Ultimate Aero TT

NIENDEPLASS (ca. kr 4.500.000,-)

Nest billigst er denne Le Mans-baserte baneraceren. Den heter LeBlanc Mirabeau og kan gateregistreres og kjøres på veien. Toseteren produseres i Sveits, og den når 370 km/t ved hjelp av en 700 hestekrefters Koenigsegg-motor. Bilen settes sammen av de mest ekskusive metaller og komposittmaterialer og kan spesialtilpasses kresne kunder. Så hvis du ikke liker gulfargen, kan du sikkert få den i for eksempel lilla. Prisen er i overkant av 4,5 millioner norske kroner.

NIENDEPLASS: LeBlanc Mirabeau © produsenten

ÅTTENDEPLASS (ca. kr 6.500.000,-)

På plass nummer åtte finner vi en svensk kjenning. CCX-versjonen av Koenigsegg er også blant de aller kvikkeste bilene på planeten, og toppfarten er rett i overkant av 395 km/t. 806 hestekrefter og 920 nm hentes ut av en 4,7-liters motor med doble Rotrex-kompressorer. I seg selv er dette imponerende tall og ytelser, men hos Koenigsegg lager de både dyrere og raskere biler enn dette. Denne "budsjett-modellen" koster 1.1 millioner dollar, altså ca. 6.5 millioner kroner. Og det er selvsagt før avgiftene.

ÅTTENDEPLASS: Koenigsegg CCX

SJUENDEPLASS (ca. kr 7.700.000,-)

Koenigsegg er ikk snauere enn at de har tre biler med på denne lista. Dette er CCXR, og forskjellen fra CCXen er at denne kan kjøres på BioEtanol. Fyller du med vanlig bensin har den, som CCX, 806 hk. Men med "miljødrivstoff" i tanken spretter tallet opp til 1018 hester, og bilen vil passere 400 km/t. Hvis man noensinne kommer opp i slike hastigheter, er det betryggende at bilens bremser er av typen carbon ceramic. Utviklet i samarbeid med velkjente AP Racing er dette blant bilverdens heftigste og mest effektive stoppere. Råtassen er både coupé og cabriolet, da glasstaket kan tas av og legges under panseret. Ved å selge hus, hytte, bil, barn og din ene nyre, er du nok på god vei til å matche prislappen pålydende nesten 7.7 mill. Den er forøvrig den sjuende dyreste bilen i verden.

SJUENDEPLASS: Koenigsegg CCXR

SJETTEPLASS (ca. kr 8.300.000,-)

Verdens sjette dyreste er faktisk ikke en reinspikka sportsrakett, men en svært forfinet Mercedes. Wilhelm Maybach var ingeniør hos Daimler Motoren Gesellschaft (datidens Mercedes Benz) men startet for seg selv i 1909. Maybach spesialiserte seg på store luksusbiler den gang som idag, og nå har de laget modellen Landaulet. Den koster 8.260.000 kroner (uten avgifter) og er beregnet for at en sjåfør tar deg dit du skal. Man er ikke spesielt diskret hvis man ferdes så pompøst som dette, og for å få ekstra oppmerksomhet er sidevinduene i klarglass så publikum kan se deg. Hvis det sjenerer deg at omgivelsene kan iaktta din belugaslafsende livsstil, kan du alltids trykke på gardinknappen eller lukke taket. Bachen veier 3,25 tonn og er 6,2 meter lang. Hold på champagneglasset hvis James skal foreta 0-100-tester. De unnagjøres på 5,2 sekunder!

SJETTEPLASS: Maybach Landaulet

FEMTEPLASS (ca. kr 8.400.000,-)

Den neste på lista er Lamborghinis spesialmodell Reventón. Kun 20 er produsert, til en stykkpris av ca. 8,4 millioner. Bilen er basert på modellen LP640 men har nytt karosseri inspirert av formene til jagerflyet F22 Raptor. Motoren yter 650 hk og bilen har firehjulstrekk. Et annet element som gjør denne villstyringen spesiell er G-kraft-måleren som forteller deg hvilke krefter du utsettes for mens du kjører. Lamborghinis sjef, Stephan Winkelmann, sier at denne bilen er helt uten kompromisser. Jeg kan komme på hele 8,4 millioner av dem...

FEMTEPLASS: Lamborghini Reventón

FJERDEPLASS (ca. kr 9.200.000,-)

Verdens fjerde dyreste bil kommer også fra Sant Agata i Italia, og den er forbausende lik verdens femte dyreste bil. Dette er Lamborghini Reventón Roadster og den er i store trekk identisk med sin bror. Reventón-navnet er i likhet med øvrige Lambo-modeller, oppkalt etter kampokser. Reventón-oksen ble kjent da den tok livet av tyrefekter Felix Guzman. Med horn i panna er også denne hissigproppen proppet med energi, og for å være lett på tå er den konstruert av et spesielt komposittmateriale kalt CFC (Carbon Fibre Reinforced Carbon). Hvis du har gode forbindelser kan denne bli din for 9,2 millioner kroner. Og så kommer norske avgifter!

FJERDEPLASS: Lamborghini Reventón Roadster

TREDJEPLASS (ca. kr 10.650.000,-)

Pagani Zonda Cinque Roadster havner på listas tredjeplass. For litt mer enn 10,6 mill., og forutsatt at du og gründer Horacio Pagani kommer godt over ens, kan du bli den heldige eier av én av totalt fem slike superroadstere. Siden 1999 har argentineren bygget superbiler i Ferraris bakgård, og resultatet er bortimot det råeste når det kommer til finesse av kjøreegenskaper, designløsninger og samlerverdi. AMG lager V12-eren som i dette tilfellet yter 678 hk. Bilen slutter ikke å akselerere før i 350 km/t, hvilket burde være plenty når man ikke har tak over hodet. Zondaens bremser er selvventilerte, og stopper bilen på 2,1 sekund fra 100 km/t. Både dét og en titt på prislappen kan føre til at øyeeplene dine nesten mister festet, eller i det minste blir litt blankere.

TREDJEPLASS: Pagani Zonda Cinque Roadster © produsenten

ANDREPLASS (ca. kr 11.850.000,-)

Nest dyrest av alle biler i verden er kabrioletversjonen av Bugatti Veyron. Kalt Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport, er denne langt mindre eksklusiv enn mange andre biler på denne listen. 150 eksemplarer skal lages, og selv om Bugatti forlanger over 11.800.000 kroner for den, kommer ikke selskapet til å tjene penger. (Hver Bugatti selges nemlig med underskudd...!) Vær sikker på at hatten sitter limt til hodet ditt når du begir deg ut mot toppfarten på 375 km/t. Denne takløse, 1000+hesters børsa vil gi alle andre enn NASAs rakettpiloter en totalt ny oppfatning av akselerasjon. Skulle (blitz)regnet komme har du valget mellom å benytte det sotede polycarbonat-taket, som får bilen til å se ut som en vanlig Veyron, eller brette ut "paraply-reservetaket" som du kan ha med i bilen. Dagens Bugatti er et teknisk mesterverk som trolig aldri vil overgås fordi den er usannsynlig dyr å utvikle, og det er også den bilen i verden som er desidert dyrest å vedlikeholde.

ANDREPLASS: Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport

POLE POSITION (ca. kr 13.000.000,-)

På toppen av podiet står en bil som koster en drøy million mer enn Bugattis Grand Sport. Bilen er DEN dyreste i (serie)produksjon idag, og den bygges på en bondegård rett borti Sverige. Du har sikkert gjettet det: Vi snakker om Koenigsegg Trevita. Den koster det dobbelte av en CCX (!!) og har kun marginale forskjeller. Viktigst, og også grunnen til at den er så fordømt dyr, er lakken. En halvt gjennomsiktig, "diamantfinish"-aktig sådan, gir et helt spesielt "look". Felgene er også spesialdesignet denne modellen. Øvrige Koenigs-egg fås med hydraulisk løftesystem (for å forsere fartshumper og fortauskanter) og dekkmonitorsystem som ekstrautstyr. Kjøper du Trevita får du dette helt gratis. Med utgangspunkt i CCXR (til 7,7 mill) får du her diamondlook-lakk, felger, "jekk" og dekkmonitor til avsindige 5.340.000,- Da det kun lages tre Trevitaer er det bare å løpe og kjøpe!

VERDENS DYRESTE: Ingen produksjonsmodell er dyrere enn Trevita fra Koenigsegg

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!