Vi har sett den både som konseptmodell og i en spesiell rallyversjon allerede. Dacia har tatt seg god tid med å gjøre sin Duster helt ferdig. Men nå er den her - med verdenspremiere på bilutstillingen i Geneve.

Dermed går Renaults billigmerke inn i en helt ny bilklasse. Duster er det Dacia selv kaller en "kompakt offroader". Det betyr i praksis en bil på størrelse med Toyota RAV4 og Nissan Qashqai - men til langt lavere pris.

Lav vekt

Den starter på under 100.000 kroner i forhjulstrekk-utgave, med 4x4 er startprisen drøye 115.000 kroner - vel å merke før norske avgifter. I utgangspunktet var Dacia tenkt som et merke mest for det øst-europeiske markedet, men med denne modellen er det ventet at de vil bite godt fra seg også i vesten.

Kombinasjonen lav vekt (4x4-utgaven veier bare 1250 kilo) og sparsomme dieselmotorer (på 85 og 110 hk) gir lavt forbruk og også lave utslippstall, fra 135 gram Co2 per kilometer.

=

21 cm bakkeklaring

Bakkeklaringen er den samme om du velger bilen med forhjuls- eller firehjulstrekk - 21 centimeter. 4x4-utgaven har et firehjulstrekk-system med tre innstillinger. Du kan kjøre med trekk kun på forhjulene.

I "auto" fordeler den automatisk krefter hvis ett eller flere hjul mister grepet - og du kan også låse firehjulstrekken med like mye krefter foran og bak.

Tåle juling

Teknologisk sett er det grunn til å vente en ganske enkel konstruksjon. Dacia har ingen ambisjoner om å være særlig innovative eller moderne. Her handler det i stor grad om velprøvd Renault-mekanikk.

Flere av markedene denne bilen skal selges i har generelt ganske dårlig veistandard. Derfor legger Dacia mer vekt på robuste veiegenskaper enn komfort. Duster skal være svært solid bygget og tåle juling - også utenfor veien.

Dacia Duster

=

Snart i produksjon

Med ytre mål på 4,31 meter, har Dacia klart å få til overraskende mye bagasjeplass. Bagasjerommet svelger 475 liter med baksetene i bruk. Feller du dem ned, øker kapasiteten til 1636 liter.

Produksjonen er snart i gang på fabrikken i Romania og først ut er det europeiske markedet. Fra juni 2010 kommer også en Renault-variant som skal selges i Midt-Østen og i Afrika.

Se også disse sakene:

Brukt SUV til 200.000 kroner

Fem spektakulære nye biler

Tidenes stiligste bil pusses opp

Se alle våre biltester her

Komfortabel kompakt-SUV

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!