Tekniske data:

Motor: R4, 1998 ccm

Ytelse: 150 hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 192 Nm - 4000 o/min

Dekkdimensjon: 215/70 R16

Egenvekt: 1275 kg

Bagasjerom: 400-1365 liter

Forbruk EU-mix: 0,88 l/mil

0-100 km/t: 10,6 sek

Toppfart: 185 km/t

Pris: 333 900 kroner

TESTDATA

70-100 km/t 3. gir: 5,5 sek

70-120 km/t 3. gir: 9,7 sek

70-100 km/t 5. gir: 11,2 sek

70-120 km/t 5. gir: 20,0 sek

50-100 km/t 4. gir: 13,4 sek

Støy 50 km/t 4. gir: 68 dB

Støy 100 km/t 5. gir: 73 dB

Misvisning 100 km/t: 96 km/t

VERSJONENE

Toyota RAV4 finnes med en 125-hesters 1,8-liter og forhjulstrekk til 302 200 kroner. Toliters bensinmotor og 4x4 koster fra 333 900 kroner, og med toliters diesel og 4x4 koster den fra 345 900 kroner.

KONKLUSJON

RAV4 er sprek, kjapp og ganske sportslig å kjøre. Den er blant de aller minste i klassen, men praktisk interiør veier opp en del for dette. Med dieselmotor er den snillere på forbruket, og du har de kreftene du trenger.

I 1994 kom den første RAV4: En kort, morsom 3-dørsmodell - i første rekke ment som en urban ungdomsbil. Men japanerne så hurtig at markedet var til stede for en større variant, og det drøyde ikke lenge før RAV4 også var å finne i en lengre 5-dørsutgave.

Da bilen kom i ny versjon på Genève-utstillingen i 2000, var det ikke mer enn rett og rimelig at 3- og 5-dørsmodellene ble lansert samtidig, og her i Norge er det 5-dørs som gjelder.

Det hjalp godt på RAV4-salget at bilen kom med en toliters turbodiesel. Dreiemomentsterke og drivstoffgjerrige dieseler er ofte et funn i slike biler, men da vi kjørte våre tester på RAV4 i denne konstellasjonen, konkluderte vi med at motoren bidro til å understreke et av modellens svakeste punkter: støybildet. Etter facelift'en har dette imidlertid bedret seg kraftig.

Mindre støy, bedre sikkerhet

Utvendig er det lite nytt - de største endringene gjelder støydemping, teknikk og interiør. Nye farger og design på dashbord, samt nye setetrekk kler bilen godt, men det aller viktigste er at stabilitetskontroll (VSC) og antispinn (TRC) nå er standard på RAV4.

Det er gledelig at Toyota tar sikkerhetsgevinsten i disse systemene på alvor. Særlig viktig er det på biler av denne typen. 4WD'en skjuler ofte hvor glatt det er, samtidig som den relativt korte akselavstanden og 4WD-systemet kan gjøre en eventuell sladd krevende å hente inn.

Stabilitetskontrollen og antispinn-systemet griper tidlig inn og sørger for at du ikke får ubehagelige overraskelser på glatt føre. Dette tar bort litt av den lekenheten som har vært karakteristisk for RAV4, men den bytter vi gladelig ut mot ekstra aktiv sikkerhet. Den passive sikkerheten er også forbedret, med sidekollisjonsputer i tillegg til hodekollisjonsputer.

Når det gjelder innvendig plass, gjør ikke RAV4 det fullt så bra. Sammenliknet med konkurrentene er dette den bilen som føles minst - ikke bare fra førerplassen, men også hvis du gjør seriøse forsøk på å få inn mye folk og last.

Rallyaktig

Ute på veien føles RAV4 som den mest sportslige av bilene i klassen. Den er ganske direkte og nesten litt "r allyaktig", som en i testlaget uttrykte det. I kritiske situasjoner har RAV4 en tendens til å skifte ganske markert mellom understyring og overstyring. Stabilitetskontrollen er derfor svært kjærkommen.

Det uavhengige hjulopphenget er stramt satt opp og går noe på bekostning av fjæringskomforten, spesielt på mindre ujevnheter i moderat hastighet. I landeveisfart fungerer den bedre.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!