Johan Heilmann

Årets norske nybillanseringer

Geneve-messen neste uke viser fremtiden - vår kalender viser hvilke som kommer til Norge i år.

Det har vært enorm interesse for nye Volvo S 60, som først har premiere på Genevemessen om tre uker.

Nå har Volvo likevel sluppet 72 bilder og en alle data på bilen, god tid i forveien.

Sports-Volvo

I følge produsentens egne opphissede presseskriv blir dette Volvos sportsligste bil noensinne.

Med utgangspunkt i dagens biler sier ikke det nødvendigvis så mye, men vi gleder oss over at bilen er spekket med spennede teknolgi både på den dynamiske fronten og sikkerhetsfronten.

© Henrik Ottosson Volvo

Interessant er det jo at bilen leveres med to forskjellige chassis.

I Europa er det mest dynamiske chassiset standard, mens amerikanerne og asiatene får et mer komfortorientert chassis. På begge markedene kan man imidlertid velge selv.

4x4 og dynamisk svingsystem

S60 kan leveres med 4x4 om ønskelig , eller AWD som Volvo kaller det.

Bilen har også fått oppgradert ny sikkerhets- og kjøreelektronikk, blant annet med et Cornering Traction Control-system, som er en forbedring av antiskrenssystemet og fortrinnsvis hjelper deg gjennom kurvene - ikke bare bremser.

Bremser gjør imidlertid bilen om den oppdager en fotgjenger i din vei. Vha. det såkalte Pedestrian Dettection-systemet. Bilen har også det såkalte City Safety-systemet, som bremser bilen dersom du er i ferd med å kjøre på en annen bil.

© Volvo

Fire motorvalg

Bilen kommer med fire motorvarainter fra start. Det er to bensinmotorer, hvor den sinte T6 med 3,0-liter og 304 hester er for entuaiastene. De to femsylindrede motorene på hhv. 2.0 og 2,4 liter yter hhv 163 og 205 hester.

Til neste år kommer også en 115 hesters 1,6-liters diesel Drivé-motor , som vil bidra til å senke både prisen og CO2-utslippet betraktelig.

Timeplanen for S60 og V60

  • S60 avdukes for publikum på Genevmessen i mars.
  • S60 settes i produksjon rundt mai 2010, på fabrikken i Ghent i Belgia.
  • V60 bygges derimot i Torslanda (Sverige) fra høsten 2010.

© Volvo

© Henrik Ottosson Volvo

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!