Mens andre fabrikanter stort sett satser på fire- og sekssylindrede motorer i sine biler, tviholder Volvo på sin femsylindrede teknologi.

Den noe spesielle motorkonstruksjonen kjennetegnes av solid, grov kraft og en karakteristisk lyd, men har de siste årene blitt litt frakjørt når det gjelder forbruk, utslipp og ikke minst støy, noe vi i Klikk Motor også har gitt den kritikk for.

Les også:

Test: Volvo V70 D5 AWD

Test: Volvo V70 D5

Test: Volvo S80 D5

V70 på sparebluss

Det har svenskene endelig gjort noe med. Den nye D5-motoren skal ved hjelp av ny teknologi klare Euro 5-normen, og utslippet begrenser seg til akseptable 164 gram per kilometer.

Volvo D5 motor=

STERK: 420 Nm er tilgjengelig fra 1500 omdreininger, 205 hester er disponible ved 4000 omdreininger. © Volvo

To turboer

Motoren er en videreutvikling av dagens modell, men Volvo hevder selv den nærmest framstår som en ny motor på grunnlag av alle endringer som er gjort. Mye av endringene handler om avgassutslippet.

Common rail-motoren har fått ny pustehjelp i form av en ekstra turbolader. De to turboene, av ulik størrelse, vil jobbe i forskjellige turtallsområder. Derfor skal de gi en bedre momentkurve, kjappere gassrespons og lavere forbruk.

Maksimalt dreiemoment på 420 Nm er tilgjengelig helt nede ved 1500 omdreininger i minuttet, mens alle de 205 hestene er disponible ved 4000 omdreininger.

Bedre, men...

Den første modellen som vil få glede av det nye arbeidsjernet på 2,4 liter er sedanen S80. Den vil etter det Volvo selv oppgir klare seg med 0,62 liter per mil ved blandet kjøring, mens forgjengeren med sine 185 hester er oppgitt til å bruke 0,64.

Med automatgir er det gjort ytterligere forbedringer: 0,73 liter per mil er blitt til 0,67.

Det er hyggelige tall, men kun marginalt bedre enn eksempelvis Audi og BMW kan vise til i sine sekssylindrede motorer med vesentlig høyere effekt.

Se alle våre Volvo-tester her .

Volvo D5 motor=

RENERE: Med ny og renere teknologi og to turboladere er D5-motoren klar for nye år på markedet. © Volvo

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!