Nye Audi A8 kommer til Norge våren 2010 - og da med to feite V8ere under panseret.

Brutale 800 Nm

Begge motorene er 4,2-litere. Dieselmotoren med 350 hester og brutale 800 newton akser fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Bensinmotoren er litt sterkere, med 372 hester, men akser liekvel litt svakere, med 5,7 sekunder til 100.

Det er likevel ikke verst for en bil med automatgir (åttetrinns tiptronic) og permanen quattro firehjulsdrift som standardutstyr.

Til sommeren kommer også en noe mer økonomisk sekssylindret 3,0-liter TDI-versjon med 250 hester og et CO2-utslipp på "bare" 177 gram per kilometer. Også den med automatgir og quattro.

Smånytt:

  • "Shift by wire", det vil si ingen mekanisk kobling mellom girspak og girkassen.
  • Audi drive select med sportsdifferensial blir også tilgjengelig
  • Luftfjæring er standard på alle modeller.
  • LED-lys i alle bilens lykter.
  • Et system for nattsyn blir tilgjengelig.
  • Touchpadbetjening av multimediasystemet MMI, som gjør det enklere å betjene for eksempel navigasjonssystemet.

Priser

Billigste V6 3,0 diesel koster i dag akkurat 1 mill, mens dagens to tilsvarende V8ere koster fra hhv. 1,44 og 1,48 millioner kroner (bensin dyrest).

Differansen på startprisene på nye A8 er ikke veldig store fra dagens modell. V6 3,0 TDI spretter opp til 1.069.000 kroner, men med på kjøpet får man lavere forbruk enn tidligere i tillegg til at den er snilliere mot miljøet.

Den største dieselen, 4,2 literen på 350 hester 800 Nm, starter på 1.350.000 kroner.

På bensinsiden finnes to alternativer, en 372 hester V8 FSI som starter på 1.450.000 kroner og en 3,0 TFSI med 290 hester som starter på 1.169.000 kroner.

Som vanlig vil selvfølgelig mengden av ekstrautstyr komme til å gjøre størst utslag på sluttprisen.

Les også:

Audi A8 2010=

Audi A8 2010 © Audi

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!