Det er krisestemning i bilbransjen, båtbransjen, byggebransjen og stort sett alle andre bransjer som ikke er livsnødvendige for folk flest.

Det betyr at du kan gjøre noen gode kjøp hvis du har penger på bok. Vi har klikket oss gjennom Finn.no og Autodb.no for å finne luksusbiler til en "billig" penge. Det er en kjensgjerning at dyre biler faller mer i kroner og øre enn sine billigere søstre, og derfor er det nå mulig å spare haugevis med penger på luksusbiler. Faktisk så mye at du kan kjøpe deg en liten leilighet i tillegg.

Bilene som har falt aller mest er de som er utstyrt med et hjerte som bruker mer drivstoff enn en middels supertanker - spesielt hvis det drivstoffet er bensin. Dieselbølgen har slått inn over Norge med full kraft de siste årene, og det gjenspeiler seg også i prisene på bensinbiler.

Luksus og kraft for én million mindre enn nypris

Mercedes AMG-modeller er symboler på voldsom kraft og overdreven luksus - og denne ML-en er intet unntak.

510 hestekrefter fra en 6,3-liters V8er holder til å dytte denne muskel-SUV-en til hundre på 5 sekunder.

2006-modellen har ikke mer enn 25 000 kilometer på telleren - noe som i praksis vil si at det er en nesten ny bil.

Et forenklet regnestykke viser at bilen har kostet eieren 400 kroner mil bare å eie. Drivstoff, forsikring og andre utgifter kommer i tillegg.

Krisen i bilbransjen kombinert med diesel- og miljøbølgen gjør ikke dette til den mest lettsolgte bilen på markedet. Det er nok derfor prisen er som den er også. Man kan jo diskutere om 1 390 000 kroner er billig, men hvis man tar med i betraktningen at biler koster fra 2 359 000 kroner ny, må dette kunne karakteriseres som et realt røverkjøp.

Vi har testet en bil med samme motor, nemlig CL 63 AMG. Les testen her.

Les også:

Nå snur dieselbølgen

Hold deg unna disse

KRAFTFULL LUKSUS: V8, 510 hestekrefter og null til hundre på 5 sekunder er ikke feil - helt til du får bensinregningen. © Faksimile: Finn.no

100.000 BIlLIGERE: Noen biler - som for eksempel denne Audi A8-en - er satt ned med så mye som 100.000 det siste året. © Faksimile: Finn.no

Billig direktørbil

De tre store tyske prestisjemerkene har alle hver sin typiske direktørbil. Audi har A8, Mercedes tilbyr S-klasse og BMW har sin 7-serie. Sistnevnte har nå kommet i ny utgave, og det er noe som kan ha påvirket prisen på de brukte modellene.

Hvis man igjen kombinerer dette med et ustabilt marked og en stor bensinmotor, sier det seg selv at prisene blir lave.

Den billigste 7-serien (av forrige modell red. anm.) vi har funnet er en 2003-modell 735iA til 345 000 kroner. Den har gått langt - 217 000 km - noe som jo naturligvis trekker prisen ned. Legger du på 15 000 kroner, kan du få en bil med 93 000 færre kilometer på telleren, og som i tillegg selges fra forhandler.

Hvis du heller vil ha siste direktørmodell med fire ringer i grillen, må du ut med en del mer kroner, da siste versjon ikke kom på markedet før i 2006.

En 2006-modell med treliters diesel og det aller meste av utstyr ligger nå ute til 598 000 kroner - det vil si halvparten av det en ny bil koster, og mer enn 100 000 kroner billigere enn på samme tid i fjor.

=

BILLIG BAYER: Det er mulig å få tak i billige 7-serier nå - fortrinnsvis med den minste bensinmotoren.

Klassisk herremann-kupp

En Jaguar XJ er noe av det mest klassiske som finnes i bilverdenen i dag. Når man i tillegg setter på en R bak modellnavnet, begynner det å bli virkelig spennende.

Bilforhandleren Sandven har en 2000-modell XJ R til salgs for den nette sum av 349 000 kroner. Da får du med det meste av utstyr, klassisk engelsk luksusfølelse, samt en V8-er som yter 363 hester.

Det har riktignok kommet en modelloppgradering i mellomtiden, men utseendemessig er ikke forskjellene de største. Når man da tar med i beregningen at en ny XJ R koster i området rundt 1,7 millioner, er det lett å se at man kan spare mye penger på å handle brukt luksus nå.

Les også:

Slik får du solgt bilen

15 millioner biler testet

KLASSISK HERREMANN: En brukt Jaguar XK R får du nå for samme pris som en normal familiebil.

Markedet tar seg opp

Daglig leder hos Spectra Auto, Jostein Olsen, sier at han trodde markedet ville gå mer ned enn det har gjort. Hans butikk har spesialisert seg på prestisjebiler som Audi, BMW og Mercedes, og ville derfor merket en eventuell markedskrasj godt.

- Det var veldig stille fra oktober til desember, men januar har faktisk vært en av de beste månedene noensinne, forteller han.

Bruktimporten har vært rekordlav en stund, og det skyldes både at markedet har vært tregt og en rekordhøy euro. Nå er derimot markedet på vei opp, euroen på vei ned og bruktimporten er på vei tilbake.

Det betyr at dersom du er ute etter å gjøre et kupp, er du nødt til å handle nå. Luksusbilene vil mest sannsynlig ikke falle mer i tiden fremover.

Olsen kan allikevel fortelle at bilene har falt mer det siste året enn de ville gjort i et normalt finansielt klima.

Når det gjelder noen av eksemplene vi har hentet frem, kan han bekrefte vårt inntrykk: Store bensinmotorer er tungsolgte, og blir dermed billigere.

Les også:

Fant lykken i dieselmonster

Slik kjøper du bruktbil

Disse bilene holder best

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!