Audi A4 Allroad=

Audi A4 Allroad © Egil Nordlien HM Foto

Audi har et pent knippe biler i denne klassen.

Det starter med den halvhøye crossovermodellen Audi A4 Allroad, som er vesentlig rimeligere enn storebror A6 Allroad. Den har ekstra bakkeklaring i forhold til en vanlig A4 Avant Quattro, og litt tøffere dekor.

Billigste A4 Allroad 2,0 TDI med 143 hk diesel starter på drøyt 450 000 kroner, mens vår testbil med 170 hk-versjon av samme motor er 40 000 dyrere.

Hvis du har masse penger å bruke, kan du få bilen både med toliters bensinturbo på 211 hk og treliters diesel på 240 hk. Da starter prisene på 621 000 og 728 000,-.

Audi Q5 20TDI=

Audi Q5 20TDI © Egil Nordlien HM Foto

Audi Q

Audi Q5 er ikke SUV'en for deg som skal ha plass til hele barnefamilien, men en kompakt og sportslig modell.

I tillegg har de testbilene vi har kjørt alle hatt samme soliditetsfølelse som en bayersk borg og kjennes ut som de er skåret ut av et og samme stykke metall.

Også her er det 143 hk diesel som setter i gang ballet til snaut 470 000 kroner, mens de to 170 hk'ene vi har kjørt på test koster 519 000 med manuelt gir og 551 000 med den fine S tronic-kassen.

Det er ordentlig futt i 3,0 TDI-versjonen, da blir Q5 sprek som en sportsbil.

=

© Andreas Handeland

BMWs minstemann

BMW har valgt å lage X1 som en slags mellomting av 1- og 3-serie, i stedet for å jekke opp 3-serie etter A4 Allroad-mønster.

Bilen debuterte nylig på det norske markedet, og vi har allerede kjørt X1 xDrive20d gjennom vårt omfattende testprogram. Med velkjent 163 hk diesel starter prisene på 449 000 kroner, mens den prisledende xDrive18d kommer med sine 143 hk og en pris på 399 000 omtrent i tide til juleribba.

Også her det selvsagt mulig å brette opp lommeboka på vidt gap; 23d med 204 hk og 28i med 258 hk koster fra 547 000 og 756 000 kroner.

MB GLK=

MB GLK © Nordlien, Egil

Mercedes GLK

Mercedes stiller på startstreken med sin særegne GLK.

En sjarmerende, kantete crossover som er kortere og noe mindre enn mange av konkurrentene. For med en startpris på 566 000 er ikke GLK 220 CDI av de billigste, selv om du da får en sterk 170 hk 2,15-liter og en svært avansert syv-trinns automatkasse med på kjøpet.

For de av oss som ikke er så travle, står en foreløpig ikke-eksisterende GLK 200 CDI på ønskelisten til Mercedes' modellprogram for 2010.

Vi har også kjørt den herlig komfortable treliters dieselsekseren med 224 hk da den het 320 CDI på høsten 2008. Navneendringen til 350 CDI er av det kosmetiske slaget - effekt og dreiemoment er det samme som i vår test.

© FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Subaru på opptur

Subaru er kanskje ikke et prestisjemerke i samme kategori som de øvrige, men det spiller ikke så stor rolle når den nye Outback-modellen leverer varene så det holder.

Det er i alle fall vår mening etter å ha kjørt den helt ferske Outback med toliters bokserdiesel gjennom testprogrammet vårt nå i oktober.

Utseendet kan man diskutere, men ikke kombinasjonen av pris som starter på snaut 450 000 og egenskaper som matcher dyrere konkurrenter.

Volvo XC60

Volvo XC

Volvo har to modeller som passer i denne sammenhengen. XC60-modellen er en direkte utfordrer til Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLK.

Med Volvos AWD-system starter prisen på rett over halvmillionen for 2,4D-modellen. Siden vi kjørte bilene på test tidligere i 2009 og i 2008, har 2,4D fått mer dreiemoment, mens D5 både har fått mer moment og effekt.

Går ønsket i retning crossover, er XC70 et naturlig valg. Også den har de mer effekt- og dreiemomentsterke 2,4D og D5-motorene, og XC70 2,4D er med 530 000 ikke så mye dyrere enn tilsvarende XC60.

Klarer du å gire selv, er det vår oppfatning at de manuelle girkassene får vesentlig mer ut av de femsylindrete dieselmotorene enn en litt slapp og treg automatkasse.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!