Tidligere kunne vi her i klikk/motor røpe at Citroën høyst sannsynlig ville relansere DS-navnet på sine modeller. Og jaggu fikk vi rett, for i en pressemeldig sendt ut i dag bekrefter produsenten selv akkurat dette.

Mange forbinder DS-navnet med den legendariske padda (les mer om padda her), selv om nye DS3 ikke så mye som minner om det flyvende teppet som ble lansert for første gang allerede i 1955. DS3 er nemlig en småbil, som sklir inn i klassen blant konkurrenter som Ford Fiesta, Mazda 2, Hyundai i20 og VW Polo.

Alle våre biltester finner du her.

Kreativt

Overraskelse, fristelse og dynamikk var temaer Citroën ville kle inn i den nye bilen, og de hevder selv at resultatet er en robust og dynamisk bil med de riktige detaljene. I tillegg skal fargene på selve bilen, på taket og på speilene kunne sys sammen etter eget ønske og særpreg.

Citroën lover selvfølgelig kjøreegenskaper på topp i sin klasse, selv om vi kjenner merket såpass godt at vi ikke blir overrasket om det er komforten som trekker det lengste strådet i kamp mot det sportslige.

På motorfronten finner vi velprøvde kjenninger med fem alternativer fordelt på 2 dieselmotorer og 3 bensinmotorer. Bensinmotorene er basert på deres firesylindrede 1,6 liter i 95 og 120 hesters utgave, samt en turboversjon med 150 hestekrefter. På dieselfronten finner vi også en liten firesylindret sak på 90 eller 110 hester.

Se alle våre citroëntester her.

=

Vises i Frankfurt

Selv om Citroën har hold kortene relativt tett til brystet om den nye bilen skal den faktisk vises fram på den store bilutstillingen i Frankfurt allerede i midten av september. Vi er selvfølgelig på plass på messen og vil komme tilbake med flere bilder og mer info når den tid kommer.

Prisene er ikke klare men Citroën kan bekrefte at bilen kommer til landet allerede til våren neste år, og at de åpner for bestillinger i desember i år.

Les også:

=

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!