Artikkelen er første gang publisert 27. juli. Oppdatert med nye bilder og informasjon 27. august:

  • Bilen får head-up-display, altså speedometer og annen informasjon i frontruten foran deg.
  • Kommer med firehjulsdriften Saab XWD med elektronisk differensialbrems
  • Den minste dieselmotoren gir et CO2-utslipp på 139 gram per km
  • Alle motorene får sekstrinns girkasse.

Det hender motorjournalister skriver under på embargoavtaler, der de forplikter seg til ikke å publisere bilder før en avtalt dato.

Ikke overraskende er slike avtaler som regel knapt verdt papiret de er skrevet på, for fristelsen for en eller annen nettaktør blir før eller siden for stor - og når bilder er publisert ett sted, er skredet utløst.

Derfor kan Klikk.no i dag vise dere bilder av en særdeles viktig Saab-modell: 9-5 årsmodell 2010.

=

Autozeitung (magasinet) synes å være synderen denne gangen, og der kan vi også lese oss til at nye 9-5 blir en stor bil, med en lengde på hele 501 centimeter. Det skal være romslig med plass til baksetepassasjerer, og bagasjeromsvolumet er på hele 513 liter.

Tre utstyrsnivåer tilbys: Linear, Vector og Aero. Den introduseres med motoralternativene 1,6t (190 hk), 2,0t (220 hk), 2,8t V6 (300 hk), 2,0 TiD (160 hk) og TTiD (190 hk). Toliteren kan også fås med etanoldrift.

De sterkeste bensinversjonene, samt TTiD, vil også kunne fås med firehjulstrekk.

Salget skal starte i april, og nye 9-5 regnes for å være en "vinn eller forsvinn"-modell for Saab, som har vært et årelangt tapsobjekt for sine eiere, og som flere ganger har vært på nippet til å bli lagt ned som merke.

=

Designen er umiskjennelig saabsk, og en typisk Saab-detalj som (denne gangen) en startknapp ved girspaken er på plass. Saab er ellers et merke med lange tradisjoner i Norge, og vi hører gjerne din mening hva nye 9-5s utseende angår.

Les også:

Spionbilder av Saab 9-5

Test av dagens 9-5

Alle våre Saab-tester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!