Men 1930 - var ikke det innfallsporten til den store depresjonen, da? Kanskje litt prematurt å avblåse finanskrisen.

For W.O. Bentleys staselige 8-liter ble også den siste store Bentley som ble konstruert og bygget fra bunn og opp av Bentleys ingeniører.

Se også: Kjøp båt - få Bentley på kjøpet

Bygget i Crewe i England

Til nå. For også splitter nye Mulsanne er designet og bygget fra bunn av ved Bentleys hovedkvarter i Crewe i England, under ledelse av Dirk van Braeckel.

Men Mulsanne, det er da ikke et veldig engelsk navn? Nei. Bilen er oppkalt etter en relativt berømt sving på racerbanen Le Mans, hvor merket har seks seirer å lene seg på.

Hensikten med navnevalget er nok å sportsligfisere det som er relativt langt unna en racerbil.

Og som et apropos: Vi tipper at sportsbilforhandleren Mulsanne de México - i Mexico selvsagt - er ekstra fornøyd med navnet Bentley har valgt. Butikken har til og med Bentley i porteføljen.

Les også: Testsamling luksusbiler

8-liters motor?

Om Mulsanne også får en 8-liters motor er imidlertid høyst uvisst. Da bilen ble avduket på "fashionshowet" Pebbles Beach i helgen, var det først og fremst fokus på stil og eksteriør.

Fullstendig sett med data får fansen først på Frankfurtmessen IAA som går i midten av september.

Mulsanne kommer i salg neste sommer, så hold av noen millioner.

Også lansert i Pebbles Beach: "svenske" Devon GTX

Bentley Mulsanne 2010 avduket i California august 2009, Pebbles Beach=

Bentley Mulsanne 2010 avduket i California august 2009, Pebbles Beach © Rental Bentley

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!