Topp ti

Merke/modell

Kr/hestekraft

Caliber 1,8 SE

1666,00

C1 1,0i X 68hk

1727,94

Aygo 1,0 3-d

1729,41

Aveo 1,2 LS ABS/AC

1760,71

Aygo 1,0 5-d

1761,76

107 1,0 bensin 68 hk Urban

1769,12

Colt 1,5 Intense

1778,90

Cooper S

1779,43

Yaris 1,8 TS

1787,97

i10 1,2 Comfort

1794,23

Av 2764 forskjellige bilmodeller som selges via offisielle importører i Norge i dag har vi regnet ut forholdet mellom effekt og pris. At billigbilene dominerer av toppen av lista er kanskje ikke så overraskende, men innimellom sniker det seg inn overraskelser som byr på ganske heftige ytelser for en relativt beskjeden sum penger.

Overraskende nok finner vi en Dodge (les test av bilen her) på toppen lista, ganske overlegen er den også. Deres alternativ i kompaktklassen, eller Golf-klassen som den også kalles, Dodge Caliber 1,8 S, byr nemlig på hele 150 hester for den nette sum av 249 900 kroner eller 1666 kroner per hestekraft.

På de neste seks plassene finner vi småbiler og minibiler som trillingene Citroën C1, Toyota Aygo og Peugeot 107 (klikk for å test), i tillegg til Mitsubishi Colt. Alle med en pris rundt 1750 blanke norske kroner per hest.

Les også:

MEST FOR PENGA: Mini Cooper S hadde vunnet kåringen hadde det vært underholdningsfaktor per krone. © Nordlien Egil Nordlien, Egil

Moralsk vinner

Selv om minibilene og småbilene, med Dodge Caliber i tet, dominerer de 100 første plassene på lista, dukker det opp positive overraskelser for oss med tung høyrefot.

På en 8. plass finner vi nemlig Mini Cooper S med 175 hester, "rimelige" 1779 kroner for hver gallopperende hingst under panseret er overraskende billig her i furet værbitt. Hadde kåringen omhandlet mest moro per krone bil ville nok denne trukket det lengste strådet.

For å ta med noen andre høydepunkter kan vi nevne VW Golf 1,4 TSI med 160 hester og 1858 kr/hestekraft på en 23. plass, Opel Astra 1,6 turbo Enjoy på 25. plass og hissigproppen Renault Clio RS med 197 hester og 1939 kr/hestekraft på 56. plass.

=

DYREST: Med britisk luksus og enorm V12'er følger selvfølgelig en stor prislapp og en haug med avgifter. Aston Martin DB9 havner nederst på listen.

Ti på bunn

Merke/modell

Kr/hestekraft

Multivan 2,5l 130TDI Tip Highline

5902,77

Multivan 2,5l 130TDI 4MO Highline

5905,69

Patrol 3,0 TDi LE Aut

5907,50

Caravelle 1,9 TDI 84hk kort

6053,81

Range Rover 3,6 TDV8 Vogue SE

6090,99

DB9 Coupe man

6233,85

Caravelle 1,9 TDI 84hk lang

6241,07

DB9 Coupe Touchtronic

6245,49

DB9 Volante man

6531,21

DB9 Volante Touchtronic

6543,08

Dyre sportsbiler og én familiebil

At sportsbiler er dyrt i Norge er ingen nyhet, og vi må ganske langt ned på listen før de begynner å vise seg.

Opel GT er faktisk førstemann, med en 1066. plass med en pris på 2532 kroner per hestekraft. Mazda MX-5 kommer hakk i hæl med sine 2565 kroner på en 1162. plass, og Audi TT lander ca midt på listen med sine 200 hester og 2685 kroner/hestekraft.

Vi jobber oss nedover på listen og finner ut at porschekonkurrenten Nissan 350Z koster deg 2983 kroner per hestekraft. Porsche Boxster på sin side er noe dyrere med 3219 kroner i samme gren.

Herfra og ned finner vi mye BMW, Mercedes og Audi på listen, krydret med diverse Porscher og store, tunge SUV-er. Luksuriøse biler med store motorer.

Scroller vi til bunnen av listen finner vi britisk tungskyts på fire av de fem siste plassene, utrolig nok kun avbrutt av en VW Caravelle. Riktignok en lang versjon, men med kun 84 hestekrefter som koster deg over 6 000 kroner per stykk.

=

OVERRASKELSEN: VW Caravelle i lang versjon sniker seg mellom fire stykk Aston Martin nederst på lista. i dens forsvar skal de sies at bilen er stor og godt utstyrt til familiebil å være.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!