Fordeler

- Fin pris

- Godt utstyrt

- Praktisk

Ulemper

- Mangel på firehjulsdrift

- Oversikt fra førerplass

- Kort sittepute

Peugeot 3008, som faktisk hadde verdenspremiere her i Norge for en liten tid tilbake, blir Nissan Qashqai's største konkurrent. For det er ikke akkurat vanskelig å se hvor Peugeot har hentet inspirasjon fra, 3008 og Qashqai er nemlig ganske like.

Ikke er det en stasjonsvogn, ei heller en SUV - kort fortalt er den en kombinasjon av dem begge.

Skal 3008 klare å vippe Qashqai, som har tronet crossover-segmentet fram til nå, av pinnen?

Vi møtes av en tøff front - grove linjer og et macho preg gir med en gang et image en crossover skal ha, litt synd er det at hekken ikke er like tøff.

Les også:

Forhjulsdrift

Peugeot hevder selv at dette er en utfordrer til SUV-klassen. Rart er det da at 3008 ikke tilbys med firehjulsdrift. Som plaster på såret lanserer de riktignok ASR+; et elektronisk hjelpemiddel (ekstrautstyr) som skal gi bedre fremkommelighet.

Kjøremessig skiller den seg ikke mye fra andre peugeotmodeller vi har kjørt - den krenger en smule mindre enn forventet i svingene, men er til gjengjeld litt stump i fjæringen over ujevnheter.

I forhold til en stasjonsvogn i kompaktklassen er 3008 kortere men til gjengjeld høyere. Bakseteplassen er god og det samme gjelder plassen i bagasjerommet, som har fått et tredelt hyllesystem.

En annen positiv ting med 3008 er innstegshøyden - med 14 cm bedre takhøyde enn 308 SW går man nærmest rett inn i bilen.

Med den gode takhøyden føles 3008 lys og luftig bak rattet. Den store frontruten slipper mye lys inn i kupeen, det samme gjør panorama-glasstaket (ekstrautstyr).

Vi reagerer på at sitteputen er kort og gir for lite støtte under lårene til personer høyere enn snittet. Girspaken er også plassert litt langt frem, slik at man lett blir litt lang i høyrearmen.

Selv om bilen er rommelig og luftig, er ikke sikten fra førerposisjon noe å skryte av. Fronten ser man ikke, og to brede c-stolper dekker mye av utsikten bakover. Ergo er ryggesensorer viktig.

Tre tester av Nissan Qashqai finner du her:

=

Fine motorer

Som vanlig finnes både bensin og diesel på motorprogrammet. Vi kjørte 3008 med den velkjente 1,6 liters dieselen på 110 hester, som vi har testet i en rekke andre Peugeot-modeller.

I tillegg fikk vi også testet en helt ny 1,6 liters bensinmotor med turbo på 150 hester.

Dieselen kjenner vi godt fra før og har gode erfaringer med den, samtidig lar vi oss imponere over den nye bensinmotoren. Maksimalt dreiemoment på 240 Nm er på plass fra lave 1400 o/min, og draget er jevnt og fint gjennom hele registeret.

Også andre motorer er tilgjengelige i 3008 - 1,6 bensin og 120 hk og 2,0 diesel med 150 eller 163 hester. Sistnevnte med automatgir.

Vi løy litt da vi sa at 3008 ikke kommer med firehjulsdrift, for den gjør i prinsippet det. I 2011 kommer nemlig en hybriddrevet versjon av bilen, der en bensinmotor driver forhjulene og en elektrisk motor driver bakhjulene.

Her er en annen praktisk Peugeot for familien.

=

Billig billig

3008 ventes til landet i begynnelsen av juni, og importøren håper på 900 solgte biler før jula ringer inn og 2000 solgte biler i 2010.

Med få direkte konkurrenter og en hyggelig startpris på lave 272 900 med 1,6 bensin og 120 hester, aner vi gode salgstall for 3008.

Premium Pack, som er toppmodellen, har en veiledende pris på 295 900 kroner med 1,6 liters diesel på 110 hester. En godt utstyrt bil som frister med blant annet head-up display, avstandsmåler og klimaanlegg.

Peugeot har bygget en praktisk og fin bil med gode motorer i 3008, selv om noen mangler trekker litt ned. Et godt utgangspunkt med tanke på fremtidige facelifter.

Test av minstemann i stasjonsvognflokken til Peugeot, 207 SW, finner du her.

=

TEKNISKE DATA,

Peugeot 3008 1,6 HDi

MOTOR, CCM:

R4 / 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN:

110 /4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

240 (260) / 1750

EGENVEKT, KG:

1425

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM

436 x 184 x 163

BAGASJEROM, LITER:

492 - 1604

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,51

CO2-UTSLIPP, G/KM:

137

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

12,2

TOPPFART, KM/T:

180

PRIS FRA, KR:

275 900.-

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!