Kort sagt:

+ God fleksibilitet

+ Sterk motor

+ Lav pris


- ESP er ekstrautstyr

- Ikke morsom

En helt ny utgave av Peugeot Partner er nå på markedet. Bilen er i utgangspunktet bygd som en kompakt varebil, men leveres også i personbilutførelse med etternavnet Tepee.

Som tvillingmodellen Citroën Berlingo Multispace byr den på mye godt under skallet. Den er rimelig å kjøpe, og leveres med en frisk og sterk dieselmotor.

Kjøreegenskaper: 4

Siden Peugeot Partner Tepee i utgangspunktet er bygd for å være en praktisk, kompakt varebil som skal tåle mye last baki, er den også høy. Og slike konstruksjoner lover vanligvis ikke så mye sportslighet.

Testbilens 17-tommere gir imidlertid en helt fin styrefølelse, og det er sjelden problemer med å få kreftene ned i bakken. Bilen er stabil og forutsigbar, og kan kjøres overraskende friskt uten at den klager, krenger eller blir ukomfortabel å kjøre.

Komforten lider noe av de forholdsvis store hjulene og medfølgende lite fjærende gummi, men både små og store humper takles helt greit. Kjøreegenskapene er kort sagt ikke spesielt annerledes enn de fleste stasjonsvogner eller MPV´er. Men direkte moro, det er det ikke.

Se alle våre biltester her.

Motor: 5

Den 1,6 liter store dieselmotoren kjenner vi svært godt fra før; den finnes i en lang rekke modeller fra PSA-konsernet - som inkluderer Peugeot og Citroën - og er i tillegg i bruk i en hel haug med bilmodeller fra andre produsenter.

Det er forståelig, for motoren er flott, særlig i testbilens 109-hestersutgave. Den støyer lite, har herlig jevn kraftkurve, og har i tillegg friskt drag når du henter ut det maksimale.

Dreiemomentet er 240 Nm, eller 260 Nm ved overboost - altså i en kortere periode når du trår gasspedalen i bunn. Dette er tilgjengelig fra 1750 o/min, og gir behagelig kraft når du trenger det. Den manuellsjaltede femtrinnsgirkassa er både veltilpasset og lettsjaltet, og bidrar til komfortabel framfart.

Ytelser: 4

Selv om Partner Tepee ikke er ment å være noe råskinn, har den helt ålreite fartsressurser. 0-100-sprinten skal ta 12,5 sekunder, og i våre akselerasjonstester gjør den 50-100 km/t i tredjegir på 9,45 sekunder.

I fjerdegir tar den samme øvelsen 12,6 sekunder, mens 70-120 km/t tar 14 sekunder. Dette er ikke veldig kjapt, men samtidig helt akseptabelt. I hvertfall for en slik type bil, og med tanke på at det er en 1,6-liter under panseret.

Eksteriør: 4

Som tvillingsøsteren Citroën Berlingo har Peugeot Partner Tepee et funksjon-foran-form-basert utseende. Den ser ikke ekstremt kassebilaktig ut, og testbilens litt pyntede snute og 17-tommerne gjør den et hakk friskere.

Skyvedører på begge sider er svært praktisk, men den store bakluka bidrar til å gjøre hekken litt i overkant traust.

Interiør: 4

Peugeot Partner Tepee byr på en viss grad av fleksibilitet. Førermiljøet er velfungerende, men verken spennende eller særlig eksklusivt. Du har imidlertid alt du trenger godt innen rekkevidde, og plass er det nok av.

Selv om setene mangler en del justeringsmuligheter, fikk de skryt av flertallet i redaksjonen. Skyvedører, til og med på hver side, burde nesten vært påbudt for barnefamilier. I tillegg gjør de inn- og utstigning til en enkel affære.

Testbilen var utstyrt med sofa bak, der 1/3 av benken er avdelt fra resten. Tre identiske enkeltseter er også tilgjengelig. Sofaen - eller setene - kan klappes sammen, vippes fram eller fjernes enkeltvis, og ryggen på det midtre setet kan omdannes til bord og koppholdere om man bare har to passasjerer der bak.

Bilen er tilgjengelig med piknikbord på forseteryggene, selv om vår testbil ikke har dette. Den har massevis av oppbevaringsrom - både rundt førerplassen, i gulvet og i taket.

I tillegg er bagasjerommet rommelig - selv om det er relativt grunt, har man plass nok i høyden. Dette resulterer i 675 liter lasteplass, som kan økes til 3000 liter om man jobber litt med setene.

Komfort: 4

Den sterke motoren og et behagelig understellsoppsett gjør bilen komfortabel på veien. 17-tommers dekk merkes på dårlig vei, men det blir ingen krise - selv om tvillingsøsteren Berlingos 16-tommere både er mer komfortable og ikke minst mer stillegående. For det er noe støy i testbilen. Det manuelle klimaanlegget fungerer fint, og sittekomforten er - på tross av myk rygg og få justeringsmuligheter - overraskende god, selv på langtur. I hvertfall foran.

Sikkerhet: 3

EuroNCAP har i skrivende stund ikke testet Partner Tepee, men den så godt som identiske Citroën Berlingo Multispace fikk Berlingo fire av fem stjerner for voksensikkerhet - knær og bryst fikk noe juling i frontkollisjonstesten.

Den fikk fire av fem for sikring av barn, på grunn av noen dårlige merkelapper. Fotgjengersikkerhetstestingen ga to av fire stjerner.

Som i Berlingo har heller ikke Partner Tepee ESP som standardutstyr, og vi savner også flere kollisjonsputer som standardutstyr. Dette er for dårlig!

Pris/utstyr: 5

109-hestersutgaven av Peugeot Partner Tepee koster i testøyeblikket 250 800 kroner. Du får den også med 90-hestersversjon av samme motor, fra 232 800 kroner. Med andre ord får du mye bil for pengene, selv om utstyrslista ikke bugner av godsaker.

ESP koster 4600 kroner ekstra, klimaanlegg koster 9300 kroner - mens automatisk klimaanlegg koster 2400 kroner mer. Og ryggesensorer - noe vi vil anbefale - koster 2400 kroner.

Du får mange kompaktbiler for omtrent samme pris - Kia Cee´d og Hyundai i30 er noen muligheter - men få byr på like mye plass og like fleksible løsninger som Partner Tepee i denne prisklassen. Verditapet er vi usikre på - både utseendet og selve konseptet gjør jo at den skiller ut i mengden av biler.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Peugeot
Pris 250800

Konklusjon

Peugeot og Citroën har gjort en fin jobb med å personbilifisere varebilen - bortsett fra formen og til dels den oppreiste sittestillingen er det lite som minner om opphavet. Ikke ser den så veldig kjedelig ut, heller.

Men den innvendige plassen og de fleksible løsningene er noe vi setter pris på. Med sterk motor, kombinert med behagelige og ålreite kjøreegenskaper, er dette en bil mange kan leve med og være fornøyd med. Dessuten er prisen fin. Men du må kjøpe med ESP!

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!