USA: Supersize fortsatt pop

Størst og tørstest

2008-salgstallene forteller at amerikanere fortsatt gir blaffen i forbruk og miljø.

VANLIG SYN: Dette bildet, fra en Freeway-strekning i Los Angeles i fjor vår, er USA-typisk. Store pickuper selger godt. Ford F-150 (t.h) er sjefen, mens Nissan Titan (midten) befinner seg et stykke lengre ned på lista.
VANLIG SYN: Dette bildet, fra en Freeway-strekning i Los Angeles i fjor vår, er USA-typisk. Store pickuper selger godt. Ford F-150 (t.h) er sjefen, mens Nissan Titan (midten) befinner seg et stykke lengre ned på lista. Foto: Ståle Frydenlund
Sist oppdatert

Salgstallene USA

Merke, modell og antall solgte i 2008 (noen biler er klikkbare)

  1. Ford F-150 515 513
  2. Chevrolet Silverado465 065
  3. Toyota Camry436 617
  4. Honda Accord 372 789
  5. Toyota Corolla351 007
  6. Honda Civic 339 289
  7. Nissan Altima269 668
  8. Chevrolet Impala265 840
  9. Dodge RAM245 840
  10. Honda CR-V 197 279

For hvilke to biler befinner seg altså på toppen av lista? Jo, like selvsagt som det alltid har vært: To svære pickuper fra Ford og Chevrolet.

Topplista er symptomatisk for amerikanske bilprodusenter som selger umoderne travere: Bare fire blant de ti beste er amerikanske, og tre av dem er voldsomme pickuper.

Men det er tross alt mer moderne ting på gang selv om både GM og Chrysler har vært nødt til å be om kriselån.

Rekord: Over en million F-150

Øverst troner giganten Ford F-150 med over en halv million solgte. Typisk er den bensindrevet, med 5,4-liters V8-motor med 310 hestekrefter. Forbruket? Cirka tre liter på mila i by, oppunder to på landevei. E85 skal bli et alternativ, men lider foreløpig under svak distribusjon.

Modellen som nå selges er den 12. utgaven, og pussig nok har den vært salgssjefen på det amerikanske markedet hvert eneste år siden 1986. Likevel er det et stykke opp til rekordtallene på en million solgte biler årlig midt på 2000-tallet.

På pallens andre trinn, rundt 50.000 bak, finner vi nok en traver: Chevrolet Silverado. Andreplassen har modellen innehatt en stund, som en meget solid nummer to.

Men kanskje er det ikke lenger så selvsagt at det er disse to som leder?

2008 Ford F-150: XLT. (06/28/07)
usasalg
2008 Ford F-150: XLT. (06/28/07) usasalg Foto: Ford

Flere mindre biler

Det amerikanske bilmarkedet har vist tendenser til å våkne opp fra Tornerose-søvnen. Det selges stadig flere mindre og nøysomme biler. At en såpass trist bil som Toyota Prius, og da tenker vi først og fremst på at den neppe noen gang har hatt utseendet med seg, selger så bra, henger mye sammen med at en større menighet har handlet seg til bedre samvittighet.

Les vår test av Toyota Prius her.

I denne gruppa finner vi både de ærlige sjelene som vil noe med sitt miljøengasjement og dem som ønsker å cashe inn på image. Den når likevel ikke opp på bestselgerlista.

Men i andre halvår begynte det å skje ting som gjorde det lett å bli småsøvnig igjen. Etter at bensinprisen toppet seg på forsommeren, kom sensommeren og så høsten med finanskrise. Og med det gikk både råolje- og til slutt bensinprisen ned.

Sjekk drivstoffpriser i USA her.

Da var det kanskje ikke så gæernt å kjøpe seg en bensindinosaur likevel, ye auld cowboy?

Toyota og Honda kniver

Old habits die hard. Det er et faktum mang en amerikansk bilkjøper åpenbart ikke kommer utenom.

Har du vært vant til å kjøre svær bil med støtstangkraftverk-V8 under panseret og plass til en middels ranch på planet, er nok tanken på en småbil vond å venne seg til. Dessuten er pickupene som regel veldig billige. Du kommer langt med 100 000 kroner, og det blir gjerne et lass utstyr med på kjøpet.

Men en bil som Toyota Corolla selger tross alt uforskammet bra på det amerikanske markedet.

Storebror Camry selges ikke lenger i Norge, men skal ifølge amerikanerne som har sagt sitt i denne saken være en meget bra pendlerbil.

Men vinneren er altså den gamle traveren Ford F-150.

Dodge RAM taper

Som om den ikke er svær nok, finnes det også flere trinn oppover. En av de mer voldsomme kan du lese om her.

Dodge RAM taper kampen om pickuptronen, men med sine nesten 246.000 solgte er modellen, som først ble lansert på privatmarkedet i 1994, heller ingen smågutt.

I år er det dessuten varslet en ny variant. Den kan du lese om her.

Hele lista (du kan klikke modellene vi har testet europeiske versjoner av) finner du under.

Interessant å notere seg er at seks av de ti mest solgte er av japansk herkomst, selv om flere av dem produseres i USA.

HALVERT: I fjor sommer kostet en gallon (3,7 liter) bensin opp mot fire dollar i Los Angeles. Med dollarkursen den gang, tilsvarte det en drøy femmer i norske kroner. I dag er pumpeprisen mer enn halvert.
HALVERT: I fjor sommer kostet en gallon (3,7 liter) bensin opp mot fire dollar i Los Angeles. Med dollarkursen den gang, tilsvarte det en drøy femmer i norske kroner. I dag er pumpeprisen mer enn halvert. Foto: Ståle Frydenlund

Denne saken ble første gang publisert 07/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også