Det er ikke mange biler som fanger øyet på en så voldsom måte som en Dodge Ram. De store pickupene har en enorm front, og er ikke akkurat engstelige for å vise muskler.

Ram finnes også i en helt vill SRT-10-utgave. Den har som kjent V10´en fra Dodge Viper, med 500 hk som driver bakhjulene og manuell girkasse med girstang som er bortimot en meter lang. Bilen er ikke akkurat verdens mest svingevennlige, men du verden så fort den flytter seg rett fram.

Ny i ´09
I 2009 kommer den nye Ram-modellen, noe mange anser som veldig på tide. Modellen er gammel, og konkurrentene på dette markedet, som er så stort og viktig i USA, har alle oppdatert sine bilmodeller - eller så skal de gjøre det veldig snart. For å ikke miste kundene helt ut av syne, må Dodge derfor gjøre noe med hele Ram-rekka.

Bilder: Dodge Ram SRT-10

Fronten blir fortsatt svært markant, med en skremmende grill, men den får utseende mer i stil med Dodge Charger. Lyktene blir fortsatt plassert et stykke ned på bilen, så den får fremdeles skikkelige "skuldre" over forskjermene.

Frankfurt 2007 - Alle nyhetene

Hvordan resten blir seende ut, får vi vente med å se. Testbilen ser ut til å bruke resten av karosseriet fra dagens modell, med noen små endringer på.

Veldig mye kraft
Interiøret blir også nytt, for et penere og mer moderne utseende og mer komfort. Under det digre panseret kommer en HEMI-V8 på 6,1 liter og drøye 400 hk, en 4,7-liters V8 på 300 hk - som kan gå på E85, en fireliters V6 på 260 hk, og en diesel-V8 på drøye 6,7 liter og massevis av effekt og moment. Flere dieselmotorer ventes også, nå som amerikanerne har begynt å akseptere slikt drivstoff igjen.

Men det gleder oss å høre at alt tyder på at også SRT-modellen skal få leve videre. Det snakkes om to varianter; en med HEMI-V8 på 425 hk og en med den nye Viper-V10´en. Denne bensinmotoren er nå på 8,4 liter, 600 hk og 760 Nm, og bør klare å sette grei fart på den digre pickupen også.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!